Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 12: DESEMBER 2019

Pengembangan Modul Menulis Puisi Lingkungan Menggunakan Strategi 5M

Eka Yuni Agustin (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)
Muakibatul Hasanah (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)
Taufik Dermawan (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
26 Nov 2019

Abstract

Abstract: Writing poetry is a skill that is considered difficult because it requires practice to write. The reason is because of the lack of learning that leads to the practice of writing poetry in the classroom with the help of adequate teaching materials. The need for teaching materials in the form of modules and appropriate learning strategies to help students learn independently practice writing poetry. The innovative module presents a variety of material so students get new knowledge through the presentation of material in the module. The addition of environmental insights can also provide new knowledge about the importance of maintaining, respecting and preserving the environment. In addition, the use of the 5M strategy that describes concrete verbs will guide and facilitate students in writing poetry.Abstrak: Menulis puisi termasuk keterampilan yang dianggap sulit karena memerlukan latihan untuk menulis. Penyebabnya karena kurangnya pembelajaran yang mengarah pada praktik menulis puisi di kelas dengan bantuan bahan ajar yang memadai. Perlu adanya bahan ajar berupa modul dan strategi pembelajaran yang tepat untuk membantu siswa belajar secara mandiri berlatih menulis puisi. Modul yang inovatif menghadirkan variasi materi sehingga siswa mendapatkan pengetahuan baru melalui pemaparan materi dalam modul. Penambahan wawasan lingkungan juga dapat memberikan pengetahuan baru tentang pentingnya menjaga, menghargai, dan melestarikan lingkungan. Selain itu, penggunaan strategi 5M yang memaparkan kata kerja konkret akan memandu dan memudahkan siswa dalam menulis puisi.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...