This research aimed to develop teaching material of students worksheets that are valid, practical, and effective to improve the students understanding of mathematical concepts. The teaching material was developed based on multiple intelligences that include the characteristics of students and the material, that are visual-spatial and logical-mathematical intelligence. The students worksheet was developed to discover basic concepts by the intelligence of students. The research subjects were students of grade VII of second semester of SMPN 2 Merbau Mataram in academic year of 2015/2016. Based on the results of research, teaching material with visual-spatial intelligence and logical-mathematical intelligence were valid, practical, and effective to improve students understanding of mathematical concepts.Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar dalam bentuk lembar kerja peserta didik yang valid, praktis, dan efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis peserta didik. Bahan ajar tersebut dikembangkan berbasis multiple intelligences yang memuat karakteristik peserta didik dan materi yang diajarkan yaitu kecerdasan visual-spasial dan logis-matematis. Lembar kerja peserta didik yang dikembangkan mengarahkan peserta didik untuk menemukan konsep dasar menggunakan kecerdasan peserta didik. Subjek penelitian adalah peserta didik kelas VII semester genap SMPN 2 Merbau Mataram tahun pelajaran 2015/2016. Berdasarkan hasil penelitian, bahan ajar berbasis kecerdasan visual-spasial dan logis-matematis yang dikembangkan valid, praktis, dan efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis peserta didik.Kata Kunci: bahan ajar, visual-spasial, logis-matematis
Copyrights © 2016