Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATANHASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN EKSPERIMEN DI KELAS VI SEKOLAH DASAR

Sinja, Delpina (Unknown)
Asran, Mastar (Unknown)
Margiati, K. Y. (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini secara umum untuk mendapatkan informasi yang akurat untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaraan IPA di Kelas VI Sekolah Dasar Negeri 16 Menawai Tekam. Metode yang digunakan adalah metode Deskriptif. Bentuk penelitian adalah penelitian tindakan kelas dan sifat penelitian adalah kolaboratif. Subjek penelitian yaitu guru dan siswa kelas VI SDN 16 Menawai Tekam yang berjumlah 20 orang. Data dianalisis dengan peritungan rata-rata. Hasil penelitian siklus I dengan rata-rata 2,88 dan pada siklus II dengan nilai 3,55 terjadi peningkatan 0,67. Dari pelaksanaan pembelajaran diperoleh nilai rata-rata pada siklus I 3,01 dan pada siklus II 3,41 ada peningkatan 0,40 dari sikus I ke siklus II. Dari hasil belajar siswa diperoleh nilai rata-rata pada siklus I 67,5 sedangkan pada siklus II 86, dengan peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 18,5. Pada siklus I yang tuntas 10 orang siswa, dan pada siklus II yang tuntas sebanyak 18 orang. Kata Kunci: Konduktor, Isolator, Metode Eksperimen   Abstract: the general purpose of this study to get accurate information to inprove studen learning outcomes in sciens teaching in cllas VI elementary school 16 Menawai Tekam. The method us is descriptive method. This research is a from of action research and collaborative nature of this research. Research subjects that teachers and students of class VI SDN 16 Menawai Tekam of twenty peopel. Data were analyzed by calculating the average. Research results cycle I with an average of 2,88 and in cycle II with an value of 3,55 increased to 0,67. Of the implementation of learning the average values obtained in cycle I and cycle II 3,01 and 3,41, 0,40 there wash an increcase from cycle I and cycle II. Student learning outcomes obtained from the average value in cycle I to cycle II 67,5 while the 86, with an increase from cycle I to cycle II amounted to 18,5. In cycle I who completed 10 students, and in cycle II were completed as many as 18 peopel. Keyword: Conductor, Insolator, Experimental Method.  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...