Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 1 (2016): JANUARI 2016

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA PETA PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR NEGERI

Zakaria, . (Unknown)
., Suryani (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jan 2016

Abstract

Abstrak: Tujuan utama dari penelitian adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan melalui pembelajaran menggunakan media peta pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 21 Sungai Ramah Kabupaten Kapuas Hulu. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas, dan bersifat kolaboratif. Penelitian ini dilaksanakan sebanyak 2 siklus dengan hasil penelitian  adalah kemampuan guru dalam melaksanakan kegiatan pembelajaran hasil skor pada siklus I dapat ditingkatkan pada tindakan siklus II, skor total pada siklus I 76 dengan rata-rata 2,53 dapat ditingkatkan menjadi 85 dengan rata-rata 2,83 mengalami kenaikan 9 skor dengan kenaikan rata-rata 0,3. Tindakan pada siklus I dengan jumlah aktivis fisik 8 (53,33%) siswa kesiklus II dapat ditingkatkan menjadi 10 (66,67%), mengalami kenaikan sebanyak 2 (13,33%) siswa. Aktivitas mental dari tindakan siklus I diperoleh 6,5 (43,33%) pada siklus II dapat ditingkatkan menjadi 10,5 (70%), dengan kenaikan sebanyak 4 (26,66%). Aktivitas emosional pada tindakan siklus I diperoleh data 8,3 (55,55%) dan dapat ditingkatkan pada siklus II menjadi 11,67 (77,78%) dengan peningkatan sebanyak 3,37 (22,22%). Hal ini mendefinisikan bahwa terjadi peningkatan kualitas pembelajaran yang dilaksanaka guru dan terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa.   Kata Kunci : Aktivitas Belajar, Media Peta, IPS   Abstract: The main objective of the research is to improve the students' learning activities through the learning using the map media on the subjects of Social Sciences on fourth grade students of Elementary State School 21 Sungai Ramah, Kapuas Hulu Regency. The method of this research uses descriptive method with the class action as the form of research, and collaborative. This research was conducted with 2 cycles as the results of research are the ability of teachers in implementing the learning activities with the score result  in cycle I can be increased on cycle II action, total score in cycle I 76 with an average of 2,53 can be increased into 85 with an average of 2,83 increased 9 scores with an average increase of 0,3. Action on cycle I with the amount of physical activists 8 (53,33%) students to cycle II can be increased into 10 (66,67%), with an increase of 2 (13.33%) students. Mental activity of the cycle I action was obtained 6,5 (43.33%) on cycle II can be increased into 10,5 (70%), with an increase of 4 (26,66%). Emotional activity on cycle I action was obtained of data 8,3 (55,55%) and can be increased on cycle II into 11,67 (77,78%) with an increase of 3,37 (22,22%). It defines that an increase in the quality of learning conducted by teacher and an increase of student learning activities. Keywords: Learning Activity, Map Media, Social Science

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...