Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 12 (2016): Desember 2016

PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR MELALUI STRATEGI ICEBREAKER PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

Ratnasari, Erma (Unknown)
Ali, Muhamad (Unknown)
., Halida (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2016

Abstract

Abstrak: Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Dengan pendekatan Penelitian Tindakan Kelas. Teknik observasi dan teknik wawancara. Subjek dalam penelitian ini adalah guru dan anak kelompok A. Berdasarkan hasil penelitian peningkatan motivasi belajar anak melalui strategi Icebreaker digambarkan sebagai berikut: 1) Perencanaan pembelajaran pada siklus I sebesar 56,25% dan meningkat pada siklus II menjadi 76,15%. 2) Pelaksanaan pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar melalui strategi Icebreaker pada siklus I sebesar 58,03% dan meningkat pada siklus II menjadi 78,56%. 3) Untuk aspek  memusatkan perhatian dalam proses pembelajaran pada siklus I, anak yang berkembang sesuai harapan (BSH) sebanyak 8,33% dan pada siklus II menjadi 75%. Untuk aspek anak dapat bertanggung jawab akan tugasnya dengan penilaian berkembang sesuai harapan (BSH) pada siklus I sebesar 12,5% dan pada siklus II menjadi 83,33%. Untuk aspek anak dapat  mencari dan memecahkan masalah dengan penilaian berkembang sesuai harapan (BSH) pada siklus I 4,16% dan pada siklus II menjadi 75%. Kata Kunci: Motivasi Belajar, Strategi Icebreaker. Abstract:The method used is descriptive method. With the approach of a Class Action Research. Observation techniques and interview techniques. Subjects in this study were teachers and children in group A. Based on the research results increase motivation to learn the child through Icebreaker strategy is described as follows: 1) Planning learning in the first cycle of 56.25% and increased in the second cycle into 76.15%. 2) Implementation of learning to improve learning motivation through Icebreaker strategy in the first cycle of 58.03% and increased in the second cycle into 78.56%. 3) To focus on aspects of the learning process in the first cycle, a child growing expectations (BSH) as much as 8.33% and the second cycle to 75%. For the aspects of the child can be responsible for duties with ratings growing expectations (BSH) in the first cycle was 12.5% ​​and in the second cycle to 83.33%. For the aspects of the child can find and solve problems with ratings growing expectations (BSH) 4.16% in the first cycle and the second cycle to 75%. Keyword: Motivation, Strategy Icebreaker.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...