Visipena
Vol 10 No 2 (2019)

PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP KETERAMPILAN PROSES IPA DI SEKOLAH DASAR

Fetty Primadini (Universitas Negeri Jakarta)
Nadiroh (Universitas Negeri Jakarta)
Edwita (Universitas Negeri Jakarta)
Lamria (Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2019

Abstract

The research aims to find out the effect of learning media and learning independence on the skills of science processes in elementary schools. The method used in this study was an experiment with design research with 2x2 by level treatment design. Sampling in this study was carried out by simple random sampling, namely Duren Sawit Village Primary School and selected Duren Sawit 07 Pagi State Elementary School. The results of this study indicate that the science process skills between students taught using visual learning media are higher than students taught using audio visual learning media. The average science process skills of students who learn use visual learning media are higher than students who learn by using audio visual learning media. Abstrak Penelitian bertujuan untuk mengetahui perngaruh media pembelajaran dan kemandirian belajar terhadap keterampilan proses IPA di Sekolah Dasar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen dengan desain peneitian eksperimen dengan rancangan treatment by level 2x2, Pengambilan sampel dalam penelitian ini dilakukan secara simple random sampling yaitu Sekolah Dasar Negeri Kelurahan Duren Sawit dan yang terpilih Sekolah Dasar Negeri Duren Sawit 07 Pagi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa Keterampilan proses IPA antara siswa yang diajarkan menggunakan media pembelajaran visual lebih tinggi dari pada siswa yang diajarkan menggunakan media pembelajaran audio visual. Rata-rata keterampilan proses IPA siswa yang belajar menggunakan media pembelajaran visual lebih tinggi dibandingkan siswa yang belajar dengan menggunakan media pembelajaran audio visual. Kata kunci: Media Pembelajaran, Kemandirian Belajar, Keterampilan Proses IPA

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

visipena

Publisher

Subject

Education

Description

Articles to be published on Visipena should follow the focus and scope of this journal. The scope of this journal is ...