Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN METODE PEMECAHAN MASALAH DI KELAS III

Giman, Ignatius (Unknown)
R, Marmawi (Unknown)
., Kaswari (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Jul 2014

Abstract

Abstrac : This thesis entitled application problem solving to increase the activity of students in learning mathematics simple fractions in third grade Elementary School 12 Penyengkuang. The general objective of this study is to describe the use of problem-solving methods in improving student learning activities in mathematics in grade III pembelajara Elementary School 12 Penyengkuang. The method used is descriptive method. This research is a form of action research. The subjects were 1 teacher and the students of class III Elementary School 12 Penyengkuang details of 10 people with 3 men and 7 women. Data collection techniques with techniques of direct observation and indirect communication techniques. Means of collecting data using observation sheets, and a satisfaction questionnaire. While the data analysis technique using a percentage formula. The results obtained showed an increase in activity as follows : physical activity increased 30 % from 62 % to 92 %, mental activity increased 35 % from 45 % to 80 %, emotional activity increased 32.5 % from 47.5 % to 80 %. Conclusion The study is the problem-solving method is able to improve physical activity, mental, emotional, and learning outcomes of students in learning mathematics.   Abstrak : Skripsi ini berjudul penerapan pemecahan masalah untuk meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran matematika pecahan sederhana di kelas III Sekolah Dasar Negeri 12 Penyengkuang. Tujuan umum penelitian ini yaitu untuk mendeskripsikan penggunaan metode pemecahan masalah dalam meningkatkan aktifitas belajar siswa pada pembelajara matematika di kelas III Sekolah Dasar Negeri 12 Penyengkuang. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah 1 orang guru dan siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 12 Penyengkuang berjumlah 10 orang dengan rincian laki-laki 3 orang dan perempuan 7 orang. Teknik pengumpulan datanya dengan teknik observasi langsung dan teknik komunikasi tidak langsung. Alat pengumpul datanya menggunakan lembaran pengamatan, dan angket kepuasan. Sedangkan teknik analisis datanya menggunakan rumus persentase. Hasil diperoleh menunjukkan adanya peningkatan aktifitas sebagai berikut : aktifitas fisik meningkat 30% dari 62% menjadi 92%, aktifitas mental meningkat 35% dari 45% menjadi 80%, aktifitas emosional meningkat 32,5% dari 47,5% menjadi 80%. Kesimpulan penelitian adalah dengan metode pemecahan masalah mampu meningkatkan aktifitas fisik, mental, emosional, dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika.   Kata Kunci : Aktivitas Belajar, Pembelajaran Matematika, Metode Pemecahan Masalah.  

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...