Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI SD

Lamha, . (Unknown)
Margiati, K. Y. (Unknown)
Asran, Mastar (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode kerja kelompok di kelas III SD Negeri 31 Sejirak Emperanang. Untuk mencapai harapan ini maka penelitiannya menggunakan metode deskriptif dalam bentuk penelitian tindakan kelas yang berkolaborasi dengan guru dan teman sejawat melalui tahapan – tahapan ( siklus ) yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Yang menjadi subjek penelitian adalah guru dan siswa berjumlah 8 orang dengan komposisi siswa laki-laki 5 orang dan 3 orang siswi perempuan. Hasil temuannya adalah : 1 ) Rancangan pembelajaran dari siklus ke siklus, siklus I, II, selalu mengalami peningkatan, siklus I, 3,69, siklus II, 3,97; Demikian juga dengan pelaksanaan pembelajaran, siklus I, 3,69, siklus II, 3,97. Begitu pula dengan peningkatan hasil belajar siswa mengalami peningkatan, yaitu siklus I, 43,91; siklus II, 82,24 > 65 ( KKM ). Dengan kata lain melalui metode kerja kelompok hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA kelas III SD Negeri 31 Sejirak Emperanang dapat ditingkatkan sesuai RPP dan aplikasinya yang dilakukan oleh guru dalam pembelajaran. Kata Kunci : Metode Kerja Kelompok , Hasil Belajar. Abstract:This research aims to improve student learning outcomes by using a group working of method in class III SD Negeri 31 Sejirak Emperanang. To achieve these expectations, the research uses descriptive method in the form of classroom action research in collaboration with teachers and peers through the stages ( cycles ) including planning, implementation, observation, and reflection. Which is the subject of research is the teachers and students are 8 people with the composition of the male student 5 people and 3 female students. Its findings are: 1). The design learning from cycle to cycle, cycle I, II, are always increased, cycle I, 3,69, cycle II, 3,97. Likewise, the implementation of learning, cycle I, 3,69, cycle II, 3,97. Similarly, the improvement of student learning outcomes has increased, ie cycle I, 43,91, cycle II, 82,24 > 65 (KKM). In other words, through methods group working of student learning outcomes in science teaching third grade elemrntary scool 31 Sejirak Emperanang can be improved according to RPP and applications made by teachers in learning. Keywords :Method group working, Learning science, Improved Learning.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...