Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA MELALUI PENGGUNAAN MODEL EKSPERIMEN PADA PEMBELAJARAN IPA MATERI GAYA MAGNET

Susanati, Maria (Unknown)
Yani, A (Unknown)
Heryana, Nanang (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2014

Abstract

Abstrak: Peningkatan Aktivitas Siswa Melalui Penggunaan Eksperimen Dalam Pembelajaran Di Kelas V SDN 01 Pemuar Belimbing. Metode yang digunakan adalah deskriptif sedangkan bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Subjek dalam penelitian ini adalah guru IPA dan siswa kelas V SDN 01 Pemuar Belimbing sebanyak 34 orang. Teknik pengumpul data yang digunakan adalah teknik observasi langsung dan dokumenter, dengan alat pengumpul data masing-masing yaitu lembar observasi, dan angket kepuasan siswa. Penelitian ini dilakukan selama dua siklus dengan hasil akhir penelitian yang diperoleh yaitu siswa bertanya hanya 2,94% pada studi pendahuluan, di Siklus I meningkat menjadi 8,82%, dan Siklus II meningkat menjadi 14,40%. Siswa menjawab pertanyaan pada studi pendahuluan 8,82%, di Siklus I meningkat menjadi 14,70%,  pada Siklus II meningkat menjadi 32,35%. Siswa mengeluarkan pendapat pada studi pendahuluan 0%, pada Siklus I masih belum terjadi perubahan, pada Siklus II baru terjadi peningkatan yaitu 5,88%. Siswa melakukan percobaan pada studi pendahuluan 0%, pada Siklus I meningkat menjadi 41,17%, pada Siklus II meningkat menjadi 52,94%. Terjadi peningkatan hasil belajar siswa khususnya pada aspek kognitif. Pada studi pendahuluan hasil belajar siswa yang telah dicapai 44,11% di Siklus I meningkat 64,70% dan di Siklus II meningkat lagi menjadi 76,47%. Dari data yang diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan yang signifikan pada setiap siklus. Kata Kunci : Aktifitas belajar, Metode Eksperimen dan Pembelajaran IPA.   Abstract : Improved Through Use of Student Activities Learning Experiments In Class 01 Pemuar Leatherback SDN . The method used is descriptive while the study is a form of action research . Subjects in this study were a science teacher and fifth grade students of SDN 01 Pemuar leatherback many as 34 people . Data collection techniques used are direct observation and documentary techniques , with a data collection tool that each observation sheets , and student satisfaction questionnaire . This research was conducted during two cycles with the final results obtained by the research students asked only 2.94% in the preliminary study , in the first cycle increased to 8.82 % , and Cycle II increased to 14.40 % . Students answer questions in the preliminary study 8.82 % , in the first cycle increased to 14.70 % , in Cycle II increased to 32.35 % . Students are issued an opinion on a preliminary study of 0 % , in the first cycle is still no change , in Cycle II was an increase of 5.88 % ie . Students conduct experiments on a preliminary study of 0 % , in the first cycle increased to 41.17 % , in Cycle II increased to 52.94 % . An increase in student learning outcomes , especially on cognitive aspects . In a preliminary study of student learning outcomes have been achieved 44.11 % in the first cycle and increased 64.70 % in Cycle II increased to 76.47 % . From the data obtained it can be concluded that a significant increase in each cycle . Keywords : learning activity , Experimental Methods and Learning Science .

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...