Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 10 (2014): Oktober 2014

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS KETERAMPILAN PEMBELAJARAN IPA UNTUK KECAKAPAN PEMECAHAN MASALAH BIOTEKNOLOGI NATA DE COCO

(F25112047), Susanti (Unknown)
Umar, Syahwani (Unknown)
Suratman, Dede (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2014

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis multimedia berbasis keterampilan proses dalam pembelajaran IPA untuk kecakapan pemecahan masalah bioteknologi nata de coco siswa kelas IX SMPN 3 Sungai Kakap. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini adalah : 1) Menemukan model rancangan pembelajaran melalui multimedia berbasis keterampilan proses; 2) profil media yang relevan  dengan multimedia berbasis keterampilan proses untuk kecakapan pemecahan masalah bioteknologi nata de coco adalah dalam format Adobe Flash dilengkapi dengan narasi, animasi, audio dan video; 3) perilaku belajar peserta didik yang dapat diamati adalah kemandirian dalam belajar (tidak tergantung oleh guru), lebih bersemangat dan antusias, memiliki keterampilan proses seperti mengamati, menafsirkan, menggunakan alat, merencanakan kegiatan, mengkomunikasikan dan menyimpulkan dengan baik; 4) peserta didik mampu mencapai tujuan akhir dalam pembelajaran yaitu kecakapan pemecahan masalah dimana peserta didik mampu menemukan solusi pemanfaatan air kelapa menjadi nata de coco sehingga lebih bernilai ekonomis.   Kata Kunci : Multimedia berbasis keterampilan proses, kecakapan pemecahan masalah bioteknologi nata de coco   ABSTRACT : This study aims to describe and analyze a multimedia-based learning science process skills in problem-solving skills biotechnology for nata de coco class IX student SMP 3 Sungai Kakap. The results of this study are: 1) Finding a model-based design of multimedia learning skills through the process; 2) relevant media profiles with multimedia skills-based process for problem solving skills biotechnology nata de coco is in the format of Adobe Flash comes with narration, animation, audio and video; 3) learners' learning behaviors that can be observed is independence in learning (not dependent on the teacher), more excited and enthusiastic, have process skills such as observing, interpreting, using tools, planning activities, communicate and conclude with the good; 4) learners are able to achieve the ultimate goal of learning is problem-solving skills which learners are able to find a solution utilization of coconut water into nata de coco making it more economically valuable Keywords: process-based multimedia skills, problem solving skills biotechnologies nata de coco

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...