Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 4 (2014): April 2014

PENERAPAN METODE INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PELAJARAN IPA DI KELAS VI

Pisus, Susanto (Unknown)
Yusmin, Edy (Unknown)
., Zainuddin (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Apr 2014

Abstract

Abstrak : masalah dalam penelitian ini adalah usaha untuk meningkatkan aktivits belajar peserta didik dengan menggunakan metode inquiry pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggau. Metode Penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuknya penelitian tindakan kelas (PTK), dan sifat penelitian bersifat kolaboratif, subjek penelitian yaitu guru dan peserta didik kelas VI Sekolah Dasar Negeri 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggau yang berjumlah 20 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, teknik documenter, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi. Hasil penelitian berdasarkan observasi dengan menggunakan metode inquiry dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukan bahwa hipotesis yang menyatakan penerapan metode inquiry pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggau dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik diterima. Kata kunci : Aktivitas Belajar, Ilmu Pengetahuan Alam, Metode Inquity Abstract: The problem in this research is an implementation of quiry method in Natural Science Subjects at the grade students in the Elementary School 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggau. This research method is descriptive research, the research subjects are teacher and sixth grade students in the Elementary School 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggauwhich consisted of 20 people in whole, The teachniques used in this research were the technique of direct observation, documentary technique, and data collection tool were used as observation quidelines. The result based on observation by using inquiry method had improved can learning activity of students. This shows that the hypothesis that stated the application of the inquiry method in natural Science lessons at the sixth grade students in the Elementary School 13 Engkasan Tayan Hulu Sanggau can improve learners learning activities, accepted. Keywords: Lerning Activity, Learning Science, Inquiry Method

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...