Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PEMANFAATAN KERTAS ORIGAMI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS ANAK TK MUJAHIDIN II PONTIANAK

Zulfina, Septi (Unknown)
Ali, Muhamad (Unknown)
., Halida (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Jul 2014

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perencanaan, pelaksanaan, pengembangan, serta kesulitan yang dialami guru dalam pemanfaatan kertas origami sebagai media pembelajaran di TK Mujahidin II Pontianak Timur.  Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Sampel penelitian ini adalah 2 guru sentra seni dan anak kelompok B.  Hasil analisis data menunjukkan bahwa perencanaan dan pelaksanaan yang dilakukan guru cukup baik. Sedangkan perkembangan kreativitas anak belum muncul. Adapun kesulitan yang dialami guru dalam pemanfaatan kertas origami sebagai media pembelajaran adalah guru kurang menyiapkan media pembelajaran dan kondisi anak yang tidak baik sehingga anak tidak mau melakukan kegiatan melipat. Upaya yang dilakukan guru dalam menghadapi masalah tersebut adalah sehari sebelum melakukan pembelajaran, guru terlebih dahulu mempersiapkan media pembelajaran yang akan digunakan dan peserta didik yang tidak mau melakukan kegiatan melipat di bujuk, dan diberikan waktu sendiri untuk menyelesaikan kegiatan melipat kertas origami. Kata Kunci : Kertas origami, Media Pembelajaraan, Kreativitas  Abstract: This study aimed to describe the planning, implementation, development, and the difficulties experienced by teachers in the use of origami paper as a medium of learning in kindergarten Mujahideen II East Pontianak. This study uses a descriptive study using a qualitative approach. The sample was 2 center for art teachers and children in group B. The results of the data analysis showed that the planning and execution of the teachers quite well. While the development of children's creativity has not yet appeared. The difficulties experienced by teachers in the use of origami paper as a medium of learning is less teacher prepare instructional media and the child's condition is not good so the child does not want to do the folding activity. Efforts are made to face the problem of teachers is the day before doing the learning, teachers must first prepare the media that will be used by the media attention and learners who do not want to do folding activity in persuasion, and given own time to complete the origami paper folding activities. Key words: Origami paper, Learning Media, Creativity

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...