Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 8 (2013): Agustus 2013

PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DENGAN METODE DEMONTRASI KELAS III SEKOLAH DASAR NEGERI 14 TAUK

F34211123, Suparjo (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)
., Zainuddin (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Aug 2013

Abstract

Abstract: the use of demonstration Method To Improve activity of learning to thelearners in teaching natural sciences class III 14 Tauk elementary school. The problem in this research is, "is by the method of demonstration induces activity of learning to learners in grade 3 Government primary schools 14 Tauk" peneleitian Goal is to define ecological improvement of the activity of learning to the learners by using the method of demonstration in teaching natural sciences class III 14 Tauk State primary schools. The method in this research is descriptive method. Form of research is the Research Action class (PTK) and type of research i.e. qualitative research and collaborative nature of the research. Based on observation (obsrvasi) 53.33% and obtained initial rise on cycle I became 63,66% then occurred a significant increase in cycle II, i.e. 80%. Thus it can be concluded that the use of the method of demonstration can meniggkatkan learning activity for students in grade 3 Government primary schools 14 Tauk. Keywords: Method of demonstration, Learning activities and the nature of science Abstrak : Penggunaan Metode Demontrasi Untuk Menigkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas III Sekolah Dasar 14 Tauk . Masalah dalam penelitian ini adalah, Apakah dengan Metode Demontrasi dapat menigkatkan Aktivitas belajar peserta didik Kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk Tujuan peneleitian adalah untuk Mendiskripsikan peningkatan aktivitas belajar peserta didik dengan menggunakan metode demonstrasi dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk. Metode dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif. Bentuk penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan jenis penelitian yaitu penelitian kualitatif dan sifat penelitian yaitu kolaboratif. Berdasarkan pengamatan (obsrvasi) awal diperoleh 53,33% dan meningkat pada siklus I menjadi 63,66% kemudian terjadi peningkatan yang signifikan pada siklus II yaitu 80%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode demontrasi dapat meniggkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Tauk. Kata Kunci: Metode Demontrasi, Aktivitas Belajar Ilmu Pengetahuan Alam

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...