Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 2 (2013): Februari 2013

Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar Negeri

Afriyanti, Isma (Unknown)
., Fadillah (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Feb 2013

Abstract

Abstrak : Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas I Sekolah Dasar Negeri 39 Sungai Raya. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan fakta yang objektif mengenai Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Mengenal Anggota Tubuh Dan Kegunaannya Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas 1 Sekolah Dasar Negeri 39 Sungai Raya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan penelitian tindakan kelas. Sedangkan teknik dan alat pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi dengan alat pengumpulan data berupa lembar observasi bagi guru dan siswa serta tes akhir sebagai evaluasi bagi siswa. Berdasarkan hasil perhitungan statistik menggunakan mean maka di dapat hasil aktivitas sebelum penggunaan media hanya sebesar 58,94%, hasil meningkat pada siklus I dan II setelah menggunakan media masing-masing 72,72 % dan 88,47%. Selanjutnya hasil belajar sebelum 50,94 %, hasil meningkat pada siklus I dan II setelah menggunakan media masing-masing 60,21% dan 74,21%. Kata Kunci : Media gambar, aktivitas belajar, hasil belajar Abstract: Using Images To Enhance Media And The Student Activity Lesson In Class 1 Natural Science Elementary School 39 Sungai Raya. This study aims to gain an objective fact about the use of Media Images to Improve Student Learning Activities And Results In A Know Your Body And The Usefulness of Natural Science Subjects Grade 1 Elementary School 39 Sungai Raya. The method used in this research is descriptive method of classroom action research approach. While the data collection techniques and tools used are observation techniques with a data collection form observation sheets for teachers and students as well as evaluation of the final test for students. Based on calculations using the statistical mean of the prior activity can result in media use only by 58.94%, the increase in cycle I and II after using media respectively 72.72% and 88.47%. The results of study before 50.94%, yield increases in cycle I and II after using media respectively 60.21% and 74.21%. Key words: Media images, learning activities, learning outcomes

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...