Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 4 (2015): April 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR ANAK MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR PADA USIA 5-6 TAHUN

Baharti, . (Unknown)
Syukri, M. (Unknown)
R, Marmawi. (Unknown)



Article Info

Publish Date
06 Apr 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan umum dalam penelitian ini adalah: untuk meningkatkan aktivitas belajar melalui penggunaan media gambar pada anak usia 5-6 tahun di TK Satu Atap Sungai Pinyuh Kabupaten Pontianak. Penelitian ini dilakukan dengan maksud untuk memperbaiki proses pembelajaran dalam peningkatan aktivitas belajar anak melalui penggunaan media gambar pada anak usia 5-6 tahun. Penelitian dilakukan dalam 2 siklus. Setiap siklus dilaksanakan 3 kali pertemuan. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi langsung berupa lembar observasi anak dan lembar observasi guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan aktivitas belajar anak melalui penggunaan media gambar pada anak usia 5-6 tahun secara umum dapat disimpulkan bahwa penggunaan media gambar dapat meningkatkan aktivitas belajar dengan persentase ketuntasan yang di tentukan peneliti adalah 100%. Hal ini dapat dibuktikan dari hasil persentase siklus pertama pertemuan ketiga ada 7 anak atau 35% dalam menyebutkan dan melengkapi huruf yang hilang, 9 anak atau 45% menghitung jumlah ikan pada gambar, dan  10 anak atau 50% mengunting sesuai pola gambar ikan.   Kata Kunci : Aktivitas Belajar, Penggunaan Media Gambar.   Abstract: The general objective of this research are: to enhance the learning activities through the use of media images on children aged 5-6 years in kindergarten One Roof Pinyuh River District Pontianak. This study was conducted with a view to improve the learning process in improving student learning activities through the use of media images on children aged 5-6 years. The study was conducted in two cycles. Each cycle of meetings held three times. Data collection techniques using direct observation techniques such as observation sheets child and teacher observation sheet. The results showed that there is an increase in student learning activities through the use of media images on children aged 5-6 years in general it can be concluded that the use of media images can enhance learning activities with the percentage of completeness that investigators determined was 100%. This is evident from the results of the third meeting of the percentage of first cycle there are 7 children or 35% in the states and complete the missing letters, 9 children, or 45% counting the number of fish on the image, and 10 children or 50% plumb corresponding image pattern fish.   Keywords: Activity Learning, Use of Media Images.  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...