Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 3 (2013): Maret 2013

PEMANFAATAN KARTU BILANGAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR KELAS IV SDN 15 BENTARAT, BENGKAYANG

F34209585, Sudarto (Unknown)
Sabri, Tahmid (Unknown)
., Witarsa (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Mar 2013

Abstract

Abstrak: Pemanfaatan Kartu Bilangan Matematika Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Kelas IV SDN 15 Bentarat, Bengkayang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemanfaatan kartu bilangan terhadap aktivitas belajar siswa di kelas IV SDN 15 Bentarat, Bengkayang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Berdasarkan hasil pelaksanaan tindakan dari siklus I rata-rata aktivitas siswa sebesar 55,26% dan rata-rata hasil belajar siswa sebesar 58,16%. Pada sisklus II rata-rata aktivitas siswa sebesar 80,16% dan rata-rata hasil belajar sebesar 71,58% yang berarti adanya peningkatan aktivitas siswa dari siklus I ke siklus II sebesar 25% dan hasil belajar sebesar 13,42%. Hal ini berarti pembelajaran dengan memanfaatkan kartu bilangan aktivitas dan hasil belajar siswa dapat ditingkatkan. Kata Kunci: Pemanfaatan Kartu Bilangan, Aktivitas. Abstrack: The influence of benefit numeric card to inprove activity to the fourth grade student of SDN 15 Bentarat, Bengkayang. The purpose of this research is to know influence of numeric card to study student activity of fourth grader SDN 15 Bentarat, Bengkayang to research method used is the dass activity research is to include planning research observe and reflek. Based result activity from siclus I, result student activity is 55,26% and average result student is 58,16%. Average from siclus II student activity is 80,16% and average result study is 71,58%. This is mean any improvement study activity from siclus I to siclus II is 25% and result study 13,42%. In this case study with influence numeric card, activity and student result study can improved. Key Word: The Influence Of Numeric Card, Activity.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...