Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 12 (2014): Desember 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL RANGKA MANUSIA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR

F34212060, Maulidda (Unknown)
., Rosnita (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siwa pada pembelajaran IPA materi Kerangka Manuasia dengan menggunakan model rangka manusia di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus, dengan tahap masing-masing siklus yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang. Subjek penelitian adalah guru sebagai peneliti dan siswa kelas IV yang berjumlah 6 orang siswa. Perencanaa pembelajaran IPA di kelas IV SD Negeri 6 Gutok Kecamatan Sadaniang telah dilaksanakan dengan kategori baik. Hal ini dapat dilihat pada lembar IPKG 1 siklus I dengan rata-rata 3,33% dan IPKG 2 siklus I rata-rata 3,33%. Sedangkan IPKG 1 siklus II dengan skor rata-rata 3,67% dan IPKG 2 pada siklus II skor rata-rata 3,75%. Peningkatan masing-masing IPKG 1 dan IPKG 2 adalah sebesar 0,34% dan 70,42%.   Kata Kunci: Hasil belajar, pembelajaran IPA, model rangka manusia. Abstract: This study aims to improve learning outcomes Shiva on science learning framework material of humans by using a model skeleton in Public Elementary School fourth grade 6 Gutok District of Sadaniang. This research is a class act consisting of two cycles, with each cycle stages: planning, implementation, observation, and reflection. The method used is descriptive method. The research was conducted in SD Negeri 6 Gutok District of Sadaniang. The subjects were teachers as researchers and students of class IV, amounting to 6 students. Stats science teaching in Elementary School fourth grade 6 Gutok District of Sadaniang been implemented with both categories. This can be seen in IPKG sheet 1 first cycle with an average of 3.33% and 2 IPKG first cycle average of 3.33%. While IPKG 1 second cycle with an average score of 3.67% and 2 on the second cycle IPKG an average score of 3.75%. Increased each IPKG IPKG 1 and 2 are 0.34% and 70.42%.   Keywords: learning outcomes, learning science, human skeletal models.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...