Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 1 (2013): Januari 2013

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI METODE DISKUSI DALAM PEMBELAJARAN IPS - SD

Nadeak, Nerpiani (Unknown)
Margiati, K.Y. (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2013

Abstract

Judul Penelitian ini adalah Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Menggunakan Metode Diskusi pada Siswa SD. Penelitian bertujuan untuk meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial dengan menggunakan metode diskusi di kelas IV SDN 07 Sei Bungkang Kabupaten Sanggau. Metode yang digunakan dalam penelitian ini deskriptif. Subjek Penelitian adalah siswa kelas IV SDN 07 Sei Bungkang Kabupaten Sanggau. Hasil Analisis data peningkatan aktivitas belajar siswa adalah : aktifitas fisik adalah mengalami peningkatan 38,91%, aktivitas mental mengalami peningkatan 39,61, aktivitas emosional mengalmi peningkatan 39,61, Dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan metode diskusi aktivitas belajar siswa dapat meningkat. Kata kunci: aktivitas belajar, IPS, metode diskusi. Abstraction : this Title Research is "improvement Of Activity Learn Student In Study Of Ips Use Method Discussion At Student of SD. Research aim to to obtain;get information and data about student activity in study of Social Science by using discussion method in class of IV SDN07 Sei Bungkang Sub-Province of Sanggau. Method which is used in this descriptive penenlitian qualitative. Subjek Research is class student of IV SDN 07 Sei Bungkang Sub-Province of Sanggau. Result of Analysis data of is make-up of activity learn student as research physical berikut:Aktifitas is to experience of improvement 38,91. Activity bounce to experience of improvement 39,61. Emotional activity of improvement mengalmi 39,61. Inferential that by using activity discussion method learn student mount signifikan. Keyword: learning activity, IPS, discussion method.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...