Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 12 (2014): Desember 2014

PENINGKATAN EFEKTIFITAS LOMPAT TINGGI GAYA STRADDLE DENGAN PENDEKATAN BERMAIN DI SEKOLAH DASAR

., Dardiansyah (Unknown)
., Kaswari (Unknown)
Atiq, Ahmad (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Dec 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa seberapa besar peningkatan efektifitas lompat tinggi gaya straddle dengan menggunakan pendekatan bermain pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 04 Sungai Pinyuh. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan jenis penelitian yaitu penelitian tindakan kelas (PTK). Analisis data dilakukan dengan analisis deskriftif persentase. Berdasarkan perhitungan persentase belajar siswa yaitu siklus I tingkat efektifitas belajar siswa sebesar 55,28% dengan jumlah siswa yang tuntas yaitu 14 dan yang tidak tuntas 10, sedangkan untuk persentasi siklus II, yaitu 62,92% dengan jumlah siswa yang tuntas yaitu 17 dan yang tidak tuntas 7 dan persentasi siklus III yaitu sebesar 78,89% dengan jumlah siswa yang tuntas yaitu seluruh siswa kelas V sebanyak 24 siswa. Dengan peningkatan sebesar 23,61%. Jadi dapat disimpulkan pembelajaran dengan menggunakan pendekatan bermain dapat meningkatkan efektifitas belajar siswa pada pembelajaran lompat tinggi gaya straddle Kelas V Sekolah Dasar Negeri 04 Sungai Pinyuh.Kata kunci : lompat tinggi gaya straddle, pendekatan bermain.Abstract: The purpose of this research is to analyze the effectiveness of high jump in straddle style by using playing approach at fifth grade students of elementary School 4 Sungai Pinyuh. Method that is used in this research is descriptive method and Classroom Action Research (CAR). Data analyzing is done by using percentage descriptive analysis. Based on students’ achievement percentage in cycle I, effectiveness level students’ achievent is 55,28% with 14 students passed the minimum standard and 10 students did not, meanwhile the percentage of students achievement in cycle II is 62,92% with 17 students passed the test and 7 students did not, and percentage of students’ achievement in cycle III is 78,89% with 24 students passed the test. With 23,61% improvement. There fore, it can be concluded that by using playing approach, students’ achievement in high jump lesson in straddle style at grade V of elementary School 4 Sungai Pinyuh can be improved.Key words : Jump high in straddle style, playing approach.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...