Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 1 (2015): Januari 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN MEDIA KONKRIT DI SEKOLAH DASAR

Fatimah, . (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
., Kartono (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jan 2015

Abstract

Abstrak : Siswa terlihat tidak aktif pada proses pembelajaran. Salah satu solusi yang tepat untuk mengatasi hal itu adalah menerapkan media konkrit dalam proses pembelajaran IPA. Perbaikan pembelajaran ini dilakukan melalui metode deskriptif dengan rancangan penelitian tindakan kelas. Aktivitas belajar siswa setelah penggunaan media konkrit dalam proses pembelajaran IPA materi tentang benda diperoleh persentase aktivitas belajar siswa siklus 1 87,5% dan siklus II sebesar 93,75%. Dari hasil tersebut menunjukkan bahwa penggunaan media konkrit pada prosses pembelajaran IPA di kelas 1 secara tepat dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas 1 Sekolah Dasar Negeri 05 Rantau Panjang Kabupaten Landak.   Kata Kunci : Meningkatkan, Aktivitas Belajar, Media Konkrit Abstract : Student’s appear are not active in the teaching and learning process. One appropriate solution to overcome this problem is by applying the concrete media. The research method used deskrifted method. The research type classroom action research. After the use of concrete media in teaching and learning process about the science of matter from liquid obtained percentages of student learning activities amounted to 87,5% in the first cycle and the second cycle 93,75%. From these results show that the use of concrete media is appropriate to increase the activity 1 th grade students of SDN 05 Rantau Panjang Landak. Keywords : Improving, Learning Activities, Concrete Media 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...