Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE PENGALAMAN LANGSUNG KELAS IV

F 34211623, Sosiawan (Unknown)
Tampubolon, Budiman (Unknown)
., Suryani (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Aug 2014

Abstract

Abstrak: Rumusan masalah untuk penelitian ini adalah apakah terdapat peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode pengalaman langsung pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Nomor 21 Tanjung Panti?. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa pada pembelajaran dengan menggunakan metode pengalaman langsung pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri Nomor 21 Tanjung Panti. Hasil penelitan yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menyusun RPP pada siklus I sebesar 2,58 dan siklus II sebesar 3,77. Hasil pengamatan terhadap kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I sebesar 3,06 dan siklus II sebesar 3,88. Hasil belajar siswa pada materi benda dan sifatnya adalah pada siklus I sebesar 48.18, meningkat pada siklus II sebesar 86,36. Hal ini berarti pembelajaran dengan menggunakan metode pengalaman langsung dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN  21 Tanjung Panti.   Kata Kunci: Hasil Belajar, metode pengalaman langsung, Ilmu Pengetahuan Alam. Abstract : The formulation of a problem for this study is whether there is an increase in student learning outcomes using direct experience in learning Natural Science in Class IV Elementary School No. 21 Tanjung Panti?. The purpose of this study was to describe the increase in student learning outcomes in learning by using the method of direct experience in the Natural Sciences in Class IV  Elementary School No. 21 Tanjung Panti. Research results obtained is the ability of teachers in preparing lesson plans in the first cycle of 3,06 and 3.85 for the second cycle. The observation of the teacher 's ability to implement the learning in the first cycle of 3.10 and 3,89for the second cycle. Student learning outcomes in material objects and nature is the first cycle of 56,67, increased in the second cycle of 84.44. This means learning by using direct experience to improve learning outcomes of students grade IV SDN 21 Tanjung Panti. Keywords: Learning Outcomes, methods of direct experience, Natural Sciences.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...