Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 4 (2013): April 2013

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS VIII A SMP NEGERI I KEC. BELIMBING KABUPATEN MELAWI

., Suharni (Unknown)
Endang, Sri (Unknown)
Bambang, Bambang (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Apr 2013

Abstract

Abtract : The research is intended to increase the student activeness in studying and to increase the student learning result In order to resolve this problem,In order to resolve this problem, the researcher and helped by the peer researcher through a collaboration work implemented the learning process in teaching social science subject by applying Make a Match. The hypothesis of the research is if the process of implementation runs well, the result of the students learning will increase. The class action research was done in two cycles. Each cycle consisted of planning, implementation, observation, and reflection. By reaching the work indicators which were stated by the researcher and the peer reseacher, the hypothesis was finally accepted that; if the implementation of Make a Match learning strategy was done properly, the final result class of VIII A in SMPN 1 Belimbing, Melawi Regency would surely increased. Keywords : Learning Activies, Model Make a Macth. Abstrak : Tujuan penelitian ini diharapkan dapat meningkatkan tingkat keaktifan siswa dalam belajar dan dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, peneliti dibantu oleh seorang teman sejawat dengan cara berkolaborasi melaksanakan proses pembelajaran IPS dengan menggunakan model pembelajaran Make a Macth.Hipotensis dalam penelitian ini adalah Jika penerapan model pembelajaran Make a Match pada mata pelajaran IPS dapat dilakukan dengan baik maka dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas VIII A dapat meningkat.Penelitian tindakan kelas ini dilakukan dalam 2 siklus.Setiap siklus terdiri dari rencana tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Dengan tercapainya indicator kinerja yang telah diterapkan oleh para peneliti bersama dengan teman sejawat, berarti hipotesis yang telah dirumuskan dalam penelitian ini dapat diterima kebenarannya bahwa : Jika penerapan model pembelajaran make a macth pada mata pelajaran IPS dilakukan dengan baik, maka hasil belajar siswa kelas VIII A SMP Negeri I Belimbing Kabupaten Melawi dapat ditingkatkan. Kata Kunci : Aktifitas Belajar, Model Make a Macth.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...