Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 4 (2015): April 2015

PENINGKATAN KETERAMPILAN BERNYANYI DENGAN PENDEKATAN TEHNIK VOKAL SMP NEGERI 1 TELUK PAKEDAI

Endah Budi Wahyuni, Wahyuni Maria (Unknown)
Ghozali, Imam (Unknown)
Fretisari, Imma (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 Apr 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah pendeskripsian proses dan hasil peningkatan keterampilan bernyanyi dengan pendekatan tehnik vokal pada siswa kelas VII A SMP Negeri 1 Teluk Pakedai Kabupaten Kubu Raya.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuk penelitian PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus dengan dua kali pertemuan, setiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Indikator penilaian dalam keterampilan bernyanyi yaitu: teknik vokal, intonasi dan artikulasi. Lagu dalam pengambilan praktik vokal adalah lagu  “Bagimu Negeri”. Setelah tindakan dilakukan siklus I dan siklus II aktivitas siswa mengalami peningkatan, yaitu pada siklus I sebesar nilai rata-rata siswa 68,11 kemudian pada siklus II setelah diadakan perbaikan, maka presentasi aktivitas nilai rata-rata siswa meningkat menjadi 75.75 sehingga dikategorikan baik. Dari hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa peningkatan keterampilan bernyanyi dengan pendekatan tehnik vokal dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran bernyanyi.   Kata Kunci: Keterampilan, beryanyi, teknik vokal Abstract: The purpose of this study is the description of the process and the resulting increase in singing skills to approach vocal techniques at a seventh grade students of SMP Negeri 1 Pakedai Gulf of Kubu Raya. The method used in this research is descriptive method, a form of research PTK (Classroom Action Research). This study was conducted by two cycles of the two meetings, each cycle consists of four stages: planning, action, observation, and reflection. Assessment indicators in singing skills are: vocal technique, intonation and articulation. Songs in decision vocal practice is the song "To you Affairs". Once the action is performed first cycle and second cycle students' activity has increased, ie the first cycle of the average value of 68.11 students later in the second cycle after improvement, the presentation of the activity of the average value of students increased to 75.75 so well categorized. From these results it can be concluded that increasing the skills singing with vocal techniques approach can increase the activity of students in singing. Keywords: Skills, beryanyi, vocal technique

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...