Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan
Vol 9, No 1 (2018): April

PERANAN EKSPLORASI PUSTAKA UNTUK MENINGKATKAN KETRAMPILAN MENULIS PADA SISWA KELAS IV SDN GUNUNG AGUNG

Resmiyati Resmiyati (SDN Gunung Agung)



Article Info

Publish Date
04 Apr 2018

Abstract

Abstrak: Penelitian ini untuk mengungkapkan peran Bagaimana Pendekatan Eksplorasi Pustaka dapat meningkatkan ketrampilan menulis pada siswa kelas IV di SDN Gunung Agung,  Kecamatan Pringgarata,  Kabupaten Lombok Tengah tahun 2014/2015. Menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif jenis penelitia tindakan kelas dua siklus, pengumpulan data dengan metode tes, pustaka, observasi, dan dokumentasi. Diperoleh hasil, yaitu: Kategori A mengalami kenaikan 4%. Kategori B mengalami kenaikan 35%. Kategori C mengalami kenaikan 10%. Kategori D mengalami penurunan 46%. Kategori E mengalami penurunan 4%. Kesimpulan bahwa Kegiatan Eksplorasi Pustaka dapat meningkatkan kemampuan menulis dalam Peembelajaran Bahasa Indonesia bagi siswa kelas IV SDN Gunung Agung Tahun 2014/2015.Abstract:  This research is to reveal the role of How Exploration Approach Pustaka can improve writing skills in fourth grade students in Gunung Agung Elementary School, District Pringgarata, Central Lombok regency 2014/2015. Using a qualitative descriptive approach type of second class action research cycle, data collection by test method, library, observation, and documentation. The results obtained, namely: Category A has increased 4%. Category B increased 35%. Category C has increased 10%. Category D has decreased by 46%. Category E has decreased by 4%. Conclusion that Activity Exploration Pustaka can improve writing skill in Indonesian Language Learning for grade 4 student of SDN Gunung Agung Year 2014/2015.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

paedagoria

Publisher

Subject

Education

Description

Theoretical studies, research and development of teaching materials, activities, models or learning media in the field of education include mathematics and natural sciences (physics, chemistry, biology, science, ICT, and its applications); (2) social science, history, geography, culture and economy; ...