Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 5, No 6: JUNI 2020

Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif untuk Siswa Tunarungu

Fakhrur Razi (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
Makbul Muksar (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
Abd. Qohar (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2020

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to develop and produce interactive instructional media that are valid, practical and effective for deaf students. The instruments used are validation sheets, of media, practicality sheets and effectiveness tests (activity observation sheets). The development model used is the Thiagarajan 4D development model that are define, design and develop without disseminate. This study focuses on the unit area and perimeter of figures that is learned by deaf students class XI. The subjects of this study were 5 deaf students in class XI of SMALB YPTB, Malang City. This study produced instructional media  that were valid (score  = 3,68 ) , practical (score  ) and effective (score  = 3,27).Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan dan menghasilkan media pembelajaran matematika interaktif yang valid, praktis dan efektif bagi siswa tunarungu. Instrumen yang digunakan ialah lembar validasi media, lembar kepraktisan, dan tes efektivitas (lembar observasi aktivitas). Model pengembangan yang digunakan ialah model pengembangan 4D Thiagarajan, yaitu define (pendefenisian), design (perancangan), dan develop (pengembangan) tanpa melakukan disseminate (penyebarluasan). Penelitian ini berfokus pada materi luas dan keliling bangun datar yang dipelajari oleh siswa tunarungu kelas XI. Subjek penelitian ini ialah lima  tunarungu kelas XI SMALB YPTB Kota Malang. Penelitian ini menghasilkan media pembelajaran yang valid ( skor  = 3,68 ), praktis ( skor  ) dan efektif  (skor  = 3,27).

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...