Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Volume 29 Nomor 2 November 2020

Studi Kemampuan Berkarya Seni Rupa Teknik Tempel pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Dhera Andhini Rachmawati (Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan KSDP, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Sumanto Sumanto (Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan KSDP, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Puri Selfi Cholifah (Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan KSDP, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
05 Dec 2020

Abstract

This research aims to describe the ability to work on art paste techniques of class IV students in cluster 3 Elementary School of Junrejo, Batu. They are viewed from creativity, skills, and aesthetics, especially in mosaic art, collage art, and montage art. This research used a mix-method with the type of research using sequential explanatory analysis. Practice tests, surveys, observation, interview, and documentation are used in this research. The result of the study shows that most students working on paste techniques includes good categories. Besides, the inhibiting factors and supporters mostly come from students themselves, the completeness of tools and materials, and the environment.Tujuan Penelitian ini adalah mendeskripsikan kemampuan berkarya seni rupa teknik tempel siswa kelas IV di SDN se-gugus 3 Kecamatan Junrejo Kota Batu. Dilihat dari aspek kreativitas, keterampilan, dan keindahan khususnya pada berkarya seni mozaik, seni kolase, dan seni montase. Pendekatan yang digunakan yaitu mix-method (penelitian kombinasi) dengan jenis penelitian menggunakan metode urutan pembuktian  (sequential explanatory). Data dikumpulkan menggunakan tes praktik, survey, observasi, wawancara, kuisoner, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar siswa dalam berkarya seni rupa termasuk kategori baik. Selain itu faktor penghambat dan pendukungnya terdapat dari siswa itu sendiri, kelengkapan alat dan bahan, serta lingkungan. 

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...