Learning media are the most important component in learning in schools. Preliminary studies in group B Kobermatholiul Falah found learning media are used only when needed. The more practical learning media that areoften used are whiteboard markers with blackboards and numeric block media associated with number symbols.While early age children need media that can help towards their knowledge and can be used directly to trainchildren and provide new experiences for children. The results of the research and analysis of the problem,researchers followed up by discussing and developing the media of flannel boards as one of the solutions infacilitating the ability to recognize the number symbols in children in group B. The method in this study uses theDesign Based Research (DBR) method developed by Amiel and Reeves to discuss, develop, and discuss aproduct to overcome problems in the learning process. Products designed using the main ingredient of thickbrown flannel and duplex. The preliminary study and media validation of this research were conducted at KoberMatholiul Falah. Data collection was only done by interviews and expert validation because of the influence ofthe Corona Virus pandemic (COVID-19) product the product could not collect trials directly to children toimprove children's understanding of using the product. The product design that was approved was feasible bythe validator, then made revisions according to the suggestions and approval of the expert validator. In general,approved products are suitable for use as learning media about recognizing the number symbols in group B.Media pembelajaran adalah komponen terpenting dalam pelaksanaan pembelajaran di sekolah. Studipendahuluan di kelompok B Kober matholiul Falah ditemukan bahwa penggunaan media pembelajarandigunakan hanya pada saat dibutuhkan saja. Media pembelajaran yang lebih praktis yang sering digunakanadalah spidol whiteboard beserta papan tulis serta media balok angka yang berkaitan dengan pengenalanlambang bilangan. Padahal anak usia dini lebih membutuhkan media yang dapat merangsang keingin tahuannyadan dapat digunakan secara langsung untuk melatih konsentrasi anak dan memberikan pengalaman baru bagianak. Hasil identifikasi dan analisis masalah tersebut, peneliti menindak lanjuti dengan merancang danpengembangkan media papan flanel sebagai salah satu solusi dalam memfasilitasi kemampuan mengenallambang bilangan pada anak kelompok B. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode Design BasedResearch (DBR) yang dikembangkan oleh Amiel dan Reeves untuk merancang, mengembangkan, dan mengujikelayakan suatu produk untuk mengatasi masalah dalam proses pembelajaran. Produk dirancang menggunakanbahan utama kain flanel dan duplek coklat yang tebal. Studi pendahuluan dan validasi media penelitian inidilakukan di Kober Matholiul Falah. Pengumpulan data hanya dengan wawancara dan validasi ahli saja karenadampak dari danya pandemi Corona Virus Disease (COVID-19) produk tidak bisa diuji cobakan langsung keanak untuk menilai perilaku anak selama penggunaan produk. Rancangan produk dinyatakan layak olehvalidator ahli, kemudia melakukan revisi sesuai saran dan rekomendasi dari validato ahli. Secara umum produkdinyatakan layak digunakan sebagai media pembelajaran tentang mengenal lambang bilangan pada kelompok B.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2020