Learning media is one of the important components n the implementation of the learning at school. By usingmedia, the learning process at school will run effectively and efficiently. The purpose of this study is todescribe the design of kinetic sand media to facilitate the ability to write early childhood.. This study uses theReeves Model Design Basic Research (DBR) method, because at this stage of the model, which is identifyingproblems, developing products, testing product feasibility and reflection to overcome problems in thelearning process. Retrieval of data in this study only by interviews and expert validation, because of theimpact of the Corona Virus Disease pandemic (COVID-19), this researcher cannot conduct trials on the fieldor school products. Preliminary studies and interviews were conducted with RA teacher Miftahul Jannah.Validation test conducted in this study involved three experts, namely experts in the media of learning,experts in the theory and experts in the field of pedagogy. The product design was declared feasible by theexpert validator, then revised according to the comments and suggestions of the expert validator. Kineticsand media to facilitate the ability to write early childhood is declared appropriate for use in the learningprocess.Media pembelajaran merupakan salah satu komponen penting dalam pelaksanaan pembelajaraan disekolah.Dengan menggunakan media, proses pembelajaran disekolah akan berjalan dengan efektif dan efisien.Tujuan dalam penelitian ini untuk mendeskripsikan desain media pasir kinetik untuk memfasilitasikemampuan menulis permulaan anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode Design Basic Research(DBR) model Reeves, karena pada tahap model ini, yaitu mengidentifikasi masalah, mengembangkanproduk, menguji kelayakan produk dan refleksi untuk mengatasi masalah dalam proses pembelajaran.Pengambilan data pada penelitian ini hanya dengan wawancara dan validasi ahli, karena adanya dampakpandemi Corona Virus Disease (COVID- 19) ini peneliti tidak dapat melakukan uji coba produk kelapanganatau kesekolah. Studi pendahuluan dan wawancara dilakukan dengan guru RA Miftahul Jannah. Uji validasiyang dilakukan pada penelitian ini melibatkan tiga ahli, yaitu ahli bidang dalam media pembelajaran, ahlibidang teori dan ahli dalam bidang pedagogik. Rancangan produk dinyatakan layak oleh validator ahli,kemudian dilakukan revisi sesuai dengan komentar dan saran dari validator ahli. Media pasir kinetik untukmemfasilitasi kemampuan menulis permulaan anak usia dini dinyatakan layak untuk digunakan dalam prosespembelajaran.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2020