ABSTRACTThis aim of this research is to develop instructional design plan of integrated learning with networked model to improve entrepreneurship in elementary school. This is developmental research with Kemps Model. Tryouts design using one group pretest-posttest design. The approach of this research is qualitative descriptive. The subject of this research is a comprehensive instruction design plan with networked model in elementary school and tryouts subjeck is the is fifth grade students of SD Negeri Alangamba 01, SD Negeri Pasuruhan 03, and SD Negeri Widarapayung Wetan 03 Binangun, Cilacap, academic year 2015/2016 with mission to be master cheef. The result of research showed that the instructional design were valid, practical, and effective. Student learning outcomes after learning with learning tools developed to show positive student responses at 88,6%; mastery learning outcomes of students reached 95,33%; in general mastery of concepts students about the mission of being an expert cook to gain an average score of 0.70. While the emergence of the entrepreneurial spirit in children reached 81%. So it can be said that the learning device by using effective learning tools developed to achieve the expected goals. Keywords: Develop Instructional Design, Enterpreneurship, Networked Model. ABSTRAK PPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran terpadu model networked untuk menumbuhkan jiwa entrepreneurship pada siswa Sekolah Dasar. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, yang dalam pengembangannya menggunakan model Kemp. Desain uji coba menggunakan one group pretest-posttest design dengan teknik analisis deskriptif kuantitatif dan deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri Alangamba 01, SD Negeri Pasuruhan 03, dan SD Negeri Widarapayung Wetan 03 Binangun, Cilacap, tahun pelajaran 2015/2016 dengan misi menjadi ahli memasak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid, praktis, dan efektif. Respon siswa terhadap pembelajaran dengan model networked menunjukan respon yang positif; rata-rata ketuntasan belajar siswa setelah pembelajaran dengan menggunakan perangkat pembelajaran yang dikembangkan mencapai 95,33%; secara umum tingkat penguasaan konsep siswa tentang misi menjadi ahli memasak meningkat. Sedangkan kemunculan jiwa entrepreneurship pada anak pada ujicoba terbatas, kelas replikasi I, II, dan III adalah 81%. Sehingga dapat dikatakan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan efektif untuk mencapai tujuan menumbuhkan jiwa entrepreneurship. Kata Kunci: Perangkat Pembelajaran, Pembelajaran Terpadu Model Networked, Jiwa Entrepreneurship.
Copyrights © 2020