The purpose of this study is to empirically test a virtual trading-based learning model. The study was designed as part of research and development for learning improvement. The independent variables in the study are perceived ease, and perceived usefulness, the dependent variable is a person's positive or negative feelings in carrying out activities (attitude toward using). Model testing was conducted in the Investment and Portfolio Management course on 173 students from the Faculty of Economics and Business UPN Veteran Jakarta and Trilogy University Jakarta, who were eligible to be respondents with the Technology Acceptance Model (TAM) approach. The results showed that more than 50% of students felt the ease and benefits of using virtual trading media so that learning became more interesting, the R square value of 0.813 showed that the perceived ease and perceived usefulness variables had an influence of 81.3% on students' positive or negative feelings in carrying out learning with virtual trading media, while the rest was influenced by other variables outside the research model.ABSTRAKTujuan dari penelitian ini adalah menguji secara empiris model pembelajaran berbasis virtual trading. Penelitian dirancang sebagai bagian dari riset dan pengembangan untuk perbaikan pembelajaran. Variabel bebas pada penelitian adalah persepsi kemudahan (perceive of ease), dan persepsi manfaat (perceive of usefulness), variable terikat penelitian adalah perasaan positif atau negatif seseorang dalam menjalankan kegiatan (attitude toward using). Pengujian model dilakukan pada mata kuliah Manajemen Investasi dan Portofolio pada 173 mahasiswa dari Fakultas Ekonomi dan Bisnis UPN Veteran Jakarta dan Universitas Trilogi Jakarta, yang layak dijadikan responden dengan pendekatan Technology Acceptance Model (TAM). Hasil penelitian menunjukkan lebih dari 50% mahasiswa merasakan kemudahan dan manfaat dalam menggunakan media virtual trading sehingga pembelajaran menjadi lebih menarik, nilai R square sebesar 0.813 menunjukkan variable persepsi kemudahan dan persepsi manfaat memberikan pengaruh sebesar 81.3% terhadap perasaan positif atau negatif mahasiswa dalam menjalankan pembelajaran dengan media virtual trading, sedangkan sisanya dipengaruhi variable lain di luar model penelitian
Copyrights © 2022