Journal of Mathematics Education and Science
Vol. 4 No. 1 (2021): Journal of Mathematics Education and Science

PENGARUH PEER TUTORING METHOD MENGGUNAKAN BUKU SAKU DIGITAL TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS

Agus Pamuji (Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung)
Rizki Wahyu Yunian Putra (Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung)
Agus Pahrudin (Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2021

Abstract

This study aimed to determine the increase in understanding of mathematical concepts using the Peer Tutoring method and digital pocketbooks. The research conducted was experimental research. This study used random sampling with cluster random sampling technique. The data collection technique is using a test (essay). The data analysis technique in this study is the normality gain (N-gain). The data analysis technique applied to test the hypothesis in this study was the ANOVA of the same cell path. The results of data analysis and hypothesis testing that have been carried out can be concluded that there is an effect of Peer Tutoring Method learning using learning media assisted by digital pocketbooks on the ability to understand mathematical concepts. Abstrak Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui peningkatan pemahaman konsep matematis dengan Peer Tutoring Method dan buku saku digital. Penelitian yang dilakukan adalah penelitian eksperimen. Penelitian ini menggunakan random sampling dengan teknik cluster random sampling. Teknik pengumpulan data adalah menggunakan Tes (essay). Teknik analisis data pada penelitian ini adalah dengan normalitas gain (N-gain). Teknik analisis data-yang diterapkan untuk menguji hipotesis dalam penelitian ini adalah dengan ANOVA satu jalan sel sama. Hasil analisis data dan pengujian hipotesis yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahwa adanya pengaruh penggunaan pembelajaran Peer Tutoring Method menggunakan media pembelajaran berbantu buku saku digital terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

JaMES

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Journal of Mathematics Education and Science (JaMES) is a mathematical journal published biannually (April & October) by the Mathematics Educations Department, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro. Journal includes research papers, literature ...