Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Vol 8, No 2 (2020): Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam had Accredi

Profil Pengetahuan Guru Sekolah Dasar tentang Higher Order Thinking Skill dalam Pembelajaran Matematika

Rafiq Badjeber (Institut Agama Islam Negeri Palu)
Nursupiamin Nursupiamin (Institut Agama Islam Negeri Palu)
Agung Wicaksono (Institut Agama Islam Negeri Palu)
Mufidah Mufidah (Universitas Tadulako)



Article Info

Publish Date
17 Oct 2020

Abstract

Abstract:Higher-order thinking skills are the abilities needed in preparing students to face global challenges in the 21st century. This research aims to describe the profile of elementary school teacher knowledge about higher-order thinking skills in mathematics learning. The research is a descriptive study with a qualitative approach. The subjects in this research consisted of 3 elementary school teachers in Palu. Data collection was carried out through questionnaires and interviews. The results indicate that not all teachers can interpret higher-order thinking skills well. The teacher's knowledge about the implementation of mathematics learning which is oriented higher-order thinking skills is also still low.Abstrak:Higher order thinking skill merupakan kemampuan yang dibutuhkan dalam mempersiapkan peserta didik untuk menghadapi tantangan global. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil pengetahuan guru SD tentang higher order thinking skill dalam pembelajaran matematika. Penelitian yang dilakukan merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 3 orang guru Sekolah Dasar yang berada di kota Palu. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dan wawancara. Hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa tidak semua guru mengetahui makna higher order thinking skill dengan baik. Pengetahuan guru tentang implementasi pembelajaran matematika yang berorientasi higher order thinking skill juga masih rendah. 

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

al-khwarizmi

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, p-ISSN:2337-7666 and e-ISSN: 2541-6499, is a peer-reviewed open access journal and aims to provide an international forum for researchers, professionals, lecturer, and educational practitioners on all topics related to mathematics ...