Edunusa: Journal of Economics and Business Education
Vol. 2 No. 2 (2022): October

Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android terhadap Hasil Belajar Siswa OTKP pada Mata Pelajaran Kearsipan di SMK PGRI 1 Jombang

Meutia Nur Safitri (Universitas Negeri Surabaya)
Durinta Puspasari (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
10 Sep 2022

Abstract

Abstract :This study aims to analyze the effect of using android-based learning media on student learning outcomes of OTKP in Archiving subjects at SMK PGRI 1 Jombang. This research is a type of research with a quantitative approach. The population in this study were 105 students of class X OTKP, while the sample in this study was 83 students using proportional random sampling technique. Data collection techniques in this study were closed questionnaires, interviews, and documentation. The instrument testing includes: instrument validity and instrument reliability. The data analysis techniques used in this study are:classical assumption test which includes normality test and heteroscedasticity test, and hypothesis testing using simple linear regression test. The results showed that the results of simple liner regression analysis for a significance value of 0,567. Which is the significance value is greater or > 0,05. Meanwhile, the tcount value is -0,575 and the t-table value is 1,993. Which means t-count < t-table or -0,575 < 1,993, itu can be concluded that the use of android-based learning media has no significant effect on student learning outcomes..Keywords : android,learning media, student learning outcomes. Abstrak :Riset ini mempunyai tujuan dalam menganalisis pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis androidterhadap hasil belajar siswa OTKPpada mata pelajaran Kearsipan di SMK PGRI 1 Jombang. Riset ini ialah jenis riset dengan pendekatan kuantitatif. Populasi pada riset ini ialah siswa kelas X OTKPsebanyak 105 siswa, sementara sampel pada riset ini sebanyak 83 siswa dengan mempergunakan teknik proportional random sampling. Metode penghimpunan data pada riset ini adalahangket tertutup, dokumentasi dan wawancara. Pengujian instrumen melingkupi: reliabilitas instrumen dan validitas instrumen. Metode analisa data yang dipergunakan pada riset ini adalah: pengujian asumsi klasik yang meliputi pengujian normalitas dan pengujian heteroskedastisitas, serta pengujian hipotesis menggunakan pengujian regresi linier sederhana. Hasil riset memperlihat bahwa hasil analisis regresi linier sederhana untuk nilai signifikansi sejumlah 0,567. Yang mana nilai signifikansi tersebut lebih besar atau > 0,05. Sementara nilai thitung sejumlah -0,575 dan nilai ttabel sejumlah 1,993. Yang berarti thitung < ttabel atau -0,575 < 1,993, sehingga kseimpulannya bahwa pemakaian media pembelajaran dengan basis android tidak berkorelasi dengan signifikan kepada hasil belajar siswa.Kata Kunci : android, media pembelajaran, hassil belajar siswa

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

edunusa

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Edunusa: Journal of Economics and Business Education offers original articles on Economics and Business Education. The journal is aimed at publishing and disseminating the results of researches and studies on Economics and Business Education (Economics Education, Accounting Education, Administration ...