Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 7 No. 2 (2022): Volume 07, Nomor 02, Desember 2022

IMPLEMENTASI SARANA PRASARANA RAMAH ANAK DI SDN BEKASI JAYA VII

Suharjuddin Suharjuddin (PGSD FIP Universitas Bhayangkara Jakarta Raya)
Yohamintin Yohamintin (PGSD FIP Universitas Bhayangkara Jakarta Raya)
Aulia Gusti Pratiwi (PGSD FIP Universitas Bhayangkara Jakarta Raya)
Novrian Novrian (Ilmu Komunikasi Fikom Universitas Bhayangkara Jakarta Raya)



Article Info

Publish Date
28 Dec 2022

Abstract

Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis implementasi sarana dan prasarana yang ramah anak di SDN Bekasi Jaya VII Kota Bekasi dan untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang menghambat maupun mendukung pemenuhan sarana dan prasarana yang ramah anak di SDN Bekasi Jaya VII Kota Bekasi. Sarana dan prasana yang ramah anak merupakan satu dari enam indikator utama dari model tata kelola Sekolah Ramah Anak (SRA). Penelitian ini adalah jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Data dalam penelitian dikumpulkan berdasarkan situasi real yang ditemukan di lapangan tanpa adanya intervensi dari para peneliti. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi lapangan, wawancara serta dokumentasi. Adapun sumber data dalam penelitian dikategorikan menjadi sumber data primer dan sekunder. Triangulasi data menjadi komponen penting dalam penelitian ini dan untuk keperluan validitas dan konfirmasi keabsahan data temuan lapangan. Data dianalisis dengan menggunakan model interaktif (pengumpulan data, penyajian data, reduksi data dan penarikan kesimpulan). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi sarana dan prasarana ramah anak dilaksanakan melalui serangkaian tahapan. Pendekatan botton up digunakan dalam pemenuhan saran dan prasarana ramah anak.   The objectives of this research are to analyze the implementation of child-friendly facilities management at Elementary School Bekasi Jaya VII of Bekasi City and to figure out what factors hinder and support the fulfillment of child-friendly facilities at Elementary School Bekasi Jaya VII of Bekasi City. Child-Friendly facilities is one of the six indicator of Child-Friendly School Model Management. This research is a qualitative method with descriptive approach. The data was taken based on real situation in the location without any intervenes from researchers. Technique of data collection uses field observation, in-depth interview and documentation. Source of data consist of primary and secondary data. Triangulation data is used for validation and conformability. Data is analyzed by using interactive model (data collection, data display, data reduction and conclusion). Result of this research shows that the implementation of Child-friendly facilities management is conducted through series of steps. Bottom up approach is used. The management of facilities is conducted systematically: planning, proposing, realizing, maintaining, checking and eliminating. Process of fulfillment is transparent and used system prepared by Educational Department of Bekasi City for the purchasing. This school can be categorized as Child-Friendly School in terms of the facilities. Although some improvement are still needed.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...