ABSTRACTOne of the classic problems that causes economic disparities is the uneven access to public education. Besides, the fundamental role of education is still not influential in efforts to improve people's living standard. Economic disparities also sharpen the gap between classes of society that has been formed, between the educated (well-educated) and less educated (non-educated). Assimilation was difficult to do in between these two groups. Institution that responsible to this issue is the Ministry of Education, because education is equipped to face the challenges of civilization in all fields. Universities also respond to this obligation by organizing Student Field Work Experience program (KKNM). These activities are designed in such way so that students can recognize and identify patterns that developed in the community, not just in terms of education, but also in other areas such as economics and livelihoods, social, cultural, and others.Keywords: economic inequality, education, the pattern of community lifeABSTRAKSalah satu masalah klasik yang menjadi penyebab kesenjangan ekonomi adalah belum meratanya akses pendidikan kepada masyarakat. Selain itu peran fundamental pendidikan juga masih dirasa belum cukup berpengaruh dalam upaya meningkatkan taraf hidup rakyat. Kesenjangan ekonomi pun mempertajam jarak di antara kelas masyarakat yang sudah terbentuk, antara kaum terdidik (well-educated) dan kurang terdidik (non-educated). Pembauran pun sulit dilakukan di antara dua kelompok ini. Institusi yang paling bertanggung jawab dalam menangani isu ini adalah Kementrian Pendidikan, karena pendidikan merupakan bekal untuk menghadapi tantangan peradaban di semua bidang. Perguruan Tinggi pun merespon panggilan kewajiban ini dengan menyelenggarakan program Kuliah Kerja Nyata Mahasiswa (KKNM). Kegiatan ini dirancang dengan sedemikian rupa dengan tujuan agar mahasiswa dapat lebih mengenal dan mengidentifikasi pola-pola yang berkembang di masyarakat, bukan hanya segi pendidikan, namun juga bidang-bidang lain seperti ekonomi dan mata pencaharian, sosial, budaya, dan lain-lain.Kata Kunci: kesenjangan ekonomi, pendidikan, pola kehidupan masyarakatÂÂ
Copyrights © 2018