EKKLESIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani
Vol. 1 No. 1 (2022): November 2022

Konsep Merdeka Belajar menurut Ki Hajar Dewantara pada Kurikulum Merdeka dan Implementasinya dalam Pendidikan Agama Kristen di Sekolah

Setiawan, Samuel Agus (Unknown)
Pujiono, Andrias (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Nov 2022

Abstract

Abstract: Changes in the increasingly advanced times affect all aspects of life including the world of Education. Education is an effort of every human being to foster social awareness. Through education, it is hoped that every human being will know a better quality of human civilization. Considering the characteristics of students in this era, the independence-based education model is a breakthrough regarding the concept of education adopted by an Indonesian educational figure, Ki Hajar Dewantara. Christian Religious Education as one of the compulsory subjects at every level of Education has a very important role in forming Godly and civilized human beings. The purpose of this paper is to examine the concept of Freedom of Learning according to Ki Hajar Dewantara in the Freedom of Learning curriculum and its implementation in Christian Religious Education in Schools. The research method used in writing this scientific journal is the Library Research method. The results of this research reveal that the essence of the independent learning curriculum inspired by Ki Hajar Dewantara can be understood through the two principles in the Among System. Based on the studies that have been carried out, it is identified that the concept of Freedom to Learn is very close to the pattern of Christian Religious education, so that in its application as long as it is applied with the correct principles it will produce students who are intelligent and have the character of Christ.Abstrak: Perubahan zaman yang semakin maju memengaruhi segala aspek dalam kehidupan termasuk dunia Pendidikan. Pendidikan adalah upaya manusia untuk menumbuhkan kesadaran melalui belajar. Melalui jalan pendidikan diharapkan setiap manusia memiliki ilmu pengetahuan menuju peradaban manusia berkualitas dan lebih baik. Menimbang dari karakteristik peserta didik pada zaman ini model pendidikan yang berbasis kemerdekaan adalah sebuah terobosan baru tentang konsep pendidikan yang diadopsi dari seorang tokoh pendidikan Indonesia Ki Hajar Dewantara. Pendidikan Agama Kristen sebagai salah satu matapelajaran yang wajib ada pada setiap jenjang Pendidikan memiliki peranan yang sangat berpengaruh dalam membentuk manusia yang berkeTuhanan dan beradab sebagai manusia. Tujuan dari penulisan ini adalah untuk mengkaji konsep Kemerdekaan Belajar menurut Ki Hajar Dewantara dalam kurikulum Merdeka Belajar serta mengimplementasikannya dalam Pendidikan Agama Kristen di Sekolah-sekolah. Metode penelitian yang digunakan dalam penulisan jurnal ilmiah ini adalah metode Library Research (studi kepustakaan) Hasil penelitian ini mengungkap esensi kurikulum merdeka belajar yang terinspirasi dari Ki Hajar Dewantara ini dapat dipahami melalui dua prinsip yang disebut dengan istilah Sistem Among. Berdasarkan kajian yang telah dilakukan diidentifikasi bahwa konsep Merdeka Belajar sangat dekat dengan pola pendidikan Agama Kristen, sehingga dalampenerapannya selama diterapkan dengan prinsip yang benar akan menghasilkan siswa yang cerdas dan berkarakter Kristus.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

ekklesia

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Other

Description

Focus dari Jurnal ini ialah: 1. Pendidikan Kristiani (PAK) 2. Teologi 3. Missiologi 4. Biblika 5. Dogmatika 6. Historika 7. ...