JS (Jurnal Sekolah)
Vol 7, No 3 (2023): JUNI 2023

PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP MENGGUNAKAN BARCODE MATERI EKOSISTEM DAN JARING-JARING MAKANAN UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Retno Laely (Unknown)
Ita Kurnia (Unknown)
Farida Nurlaila Zunaidah (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jun 2023

Abstract

Abstract: Development of Pop-Up Media Using Barcode Material on Ecosystems and Food Webs for Grade V Elementary School Students. The purpose of this study was to determine the validity, practicality and effectiveness of pop-up media in science learning material on the relationship between ecosystems and nets of class V SDN Sukorame 2 Kediri City. This study used the Research and Development (R&D) research method with the ADDIE model. The subjects of this study were teachers and fifth grade students at SDN Sukorame 2 Kediri City. There are two instruments used in this study, namely using a questionnaire and a test. The questionnaire is used to determine the validity of pop-up media using barcodes, material on pop-up media using barcodes, teacher and student responses. While the test is used to find out the effectiveness of pop-up media using barcodes. The results of research on the development of pop-up media using barcodes are as follows: (1) The results of the validity of pop-up media using barcodes get a percentage of 88.1%. very valid or can be used without revision. (2) The results of the post-test in a limited trial for pop-up media using barcodes obtained a classical completeness percentage of 80% and an extensive trial of 76.9% included in the very effective criteria. (3) The results of the teacher's response to pop-up media using a limited trial barcode obtained a percentage of 90.9% and a wide test of 92.7%. Student responses in the limited trial obtained a percentage of 96.8% and 95.6% in the wide trial. Declared very effective can be used without repair.Keywords: pop-up media, Research and Development (R&D), Material on Ecosystems and Food WebsAbstrak: Pengembangan Media Pop-Up Menggunakan Barcode Materi Ekosistem Dan Jaring-Jaring Makanan Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. “Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kevalidan, kepraktisan dan keefektifan pada media popup pada pembelajaran IPA materi hubungan antara ekosistem dan jaring-jaring kelas V SDN Sukorame 2 Kota Kediri. Penelitian ini mengunakan metode penelitian Research and Developmen (R&D) dengan model ADDIE. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V SDN Sukorame 2 Kota Kediri. Instrument yang digunakan pada penelitian ini ada dua yaitu menggunakan angket dan tes. Angket digunakan untuk mengetahui kevalidan Media pop-up menggunakan barcode, materi pada media popup menggunakan barcode, respon guru dan siswa. Sedangkan tes digunakan untuk mengetahaui efektifitas media pop-up menggunakan barcode. Hasil dari penelitian pengembangan media pop-up menggunakan barcode adalah sebagai berikut: (1) Hasil validitas media pop-up menggunakan barcode di dapatkan presentase 88,1%. sangat valid atau dapat digunakan tanpa revisi. (2) Hasil post-test pada uji coba terbatas untuki media pop-up menggunakan barcode di dapatkan presentase ketuntasan klasikal sebesar 80% dan uji coba luas sebesar 76,9% masuk dalam kriteria sangat efektif. (3) Hasil respon guru pada media pop-up menggunakan barcode diuji coba terbatas didapatkan persentase sebesar 90,9% dan uji luas sebesar 92,7%. Respon siswa pada uji coba terbatas didapatkan persentase sebesar 96,8% dan uji coba luas sebesar 95,6%. Dinyatakan sangat efektif dapat digunakan tanpa perbaikan.”Kata Kunci: Media pop-up , Penelitian Penelitian dan Pengembangan, Materi Ekosistem Dan Jaring-Jaring Makanan

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

js

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

JS (Jurnal Sekolah) berisi artikel yang berkaitan dengan pendidikan, yang meliputi pembelajaran, hasil penelitian dan pengabdian kepada masyarakat. JS (Jurnal Sekolah), dikelola oleh Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD), Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan. JS (Jurnal Sekolah) ...