Amplitudo: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika
Vol 2 No 1: Amplitudo : Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika Edisi September 2022

ANALISIS KUANTITATIF KESESUAIAN BUKU PELAJARAN FISIKA KELAS X DENGAN KATEGORI LITERASI SAINS

Nadzipa Safhira (Universitas Bengkulu)
Irwan Koto (Universitas Bengkulu)
Connie Connie (Universitas Bengkulu)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2022

Abstract

ABSTRAK   Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persentase kesesuaian materi dalam buku pelajaran fisika kelas x dengan kategori literasi sains sebagai batang tubuh pengetahuan, penyelidikan, cara berpikir, dan interaksi sains, teknologi dengan masyarakat. Penelitian ini merupakan penelitian dengan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data yaitu analisis isi (content analysis) dengan metode deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian pada buku fisika kelas X (Erlangga) menyajikan kategori literasi sains sebagai batang tubuh pengetahuan (46%); sains sebagai penyelidikan (14%); sains sebagai cara berpikir (25%); dan interaksi sains, teknologi dengan masyarakat (5%). Untuk buku buku fisika kelas X (Yudhistira) menyajikan kategori literasi sains sebagai batang tubuh pengetahuan (50%); sains sebagai penyelidikan (14%); sains sebagai cara berpikir (24%); dan interaksi sains, teknologi dengan masyarakat (12%). Dari data tersebut, kedua buku fisika kelas X yang digunakan dalam proses pembelajaran lebih menekankan pada kategori sains sebagai batang tubuh pengetahuan.   Kata kunci: Analisis, Literasi sains, Buku Ajar   ABSTRACT This research aims to determine the percentage of material alignment in 10th-grade physics textbooks with the category of science literacy as a body of knowledge, research, ways of thinking, and interaction of science and technology with society. The objects of this study are 10th-grade physics textbooks. The population in this study is all material in textbooks were analyzed. The data collection technique is content analysis. Data analysis techniques are by quantitative descriptive methods. The use of multistage sampling provided sampling by using two stages. The first stage is the selection of chapters of each book analyzed, and the second stage is the selection of pages of each chapter analyzed. The findings from (1) the Erlangga book present the category of science literacy as(a) the body of knowledge (46%); an investigation (14%); the way of thinking (25%); and (15%) the interaction of science, technology with society, and (2) the Yudhistira book presents the category of science literacy as (a) the body of knowledge (50%), (b) an investigation (14%); (c) a way of thinking (24%); and (d) the interaction of science, technology with society (12%). Keywords: Analysis, Textbook, Category Science Literacy

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jipf

Publisher

Subject

Education Physics

Description

Articles which can be published in this journal are research results articles, literature reviews, case studies or ideas on teaching physics, learning physics, physics as science, and applied ...