Indonesian Journal of Religious
Vol. 4 No. 2 (2021): Indonesian Journal of Religious, Vol.4, No.2 (October 2021)

Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Anak Yang Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Minggu Gereja Kristen Setia Indonesia Menining

Christia, Verra Ria (Unknown)
Iswahyudi, Iswahyudi (Unknown)
Setiawan, Jimmy (Unknown)
Bintoro, Wahyu (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Oct 2021

Abstract

The teacher's example in character building is the beginning of making children with special needs qualified. The teacher's example is the basis for producing children with special needs to be of good character. It turns out that in creating the formation of children's character, it must be based on various aspects, one of which is seen from the teacher, so that children can imitate the attitudes and examples of their own teachers. The example of a teacher can be seen in daily activities with children with special needs, there will be clearly seen how the example of a teacher in educating children with special needs is. A teacher has the task of educating, instilling good character in children with special needs. This writing tries to find the influence of the teacher's example in shaping the character of children with special needs. The teacher's example is the basis for the formation of the child's character, and the teacher must also be a good example for children with special needs. Various tools and facilities that become supporters in creating a comfortable atmosphere are needed in the teaching process so that the child's learning process is not boring. The main purpose of the research is to find out how much influence the example of a teacher sees by children with special needs in character building.   Keteladanan guru dalam pembentukan karakter merupakan awal menjadikan anak berkebutuhan khusus berkualitas. Keteladanan guru menjadi dasar supaya menghasilkan anak-anak yang berkebutuhan khusus menjadi berkarakter yang baik. Ternyata, dalam menciptakan pembentukan karakter anak, harus didasari oleh berbagai aspek salah satunya adalah dilihat dari gurunya, sehingga anak dapat menirukan sikap dan keteladanan yang dimiliki oleh gurunya sendiri. Keteladanan seorang guru dapat dilihat dalam kegiatan sehari-hari bersama anak yang berkebutuhan khusus, di situ akan terlihat dengan jelas bagaimana keteladanan seorang guru dalam mendidik anak yang berkebutuhan khusus tersebut. Seorang guru memiliki tugas mendidik, menanamkan karakter yang baik kepada anak berkebutuhan khusus. Penulisan ini mencoba mencari pengaruh atas pengarug keteladanan guru dalam pembentukan karakter anak berkebutuhan khusus. Keteladanan yang dimiliki guru menjadi dasar pembentukan karakter anak, dan guru juga harus bisa menjadi contoh yang baik bagi anak yang berkebutuhan khusus. Berbagai alat dan sarana yang menjadi pendukung dalam menciptakan suasana yang nyaman sangat dibutuhkan dalam proses mengajar agar proses belajar anak tidak membosankan. Tujuan utama dari penelitian adalah untuk mengetahui seberapa besar pengaruh keteladanan seorang guru yang dilihat oleh anak berkebutuhan khusus dalam pembentukan karakter.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

ijr

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Social Sciences

Description

Indonesian Journal of Religious (e-ISSN: 2827-8984) has the perspectives of humanities and social sciences. This journal also has programs aimed at bridging the gap between the textual and contextual approaches to Religious Studies and solving the dichotomy between ‘orthodox’ and ‘heterodox’ ...