Based on the results of the documentary research, the average score of the fifth-graders at Madrasah Diniyah Al-Fadlilah on Arabic subject is still low (below the Minimum Criteria of Mastery Learning). The purpose of this research is to determine the impact of the implementation of MTBMQ (Tyler-Model-Based Quizziz Learning Media) or Tyler model along with Quizizz on students' reading skills in Arabic subject, as well as to find the issues and solutions in the implementation of MTBMQ. This research utilizes a one group pre-test post-test design. The data are collected through multiple choice tests, along with semi-open Likert Scale questionnaires. Due to the fact that the research data are normally distributed, the researchers decide to use parametric statistical tests. The results show that this implementation has a significant effect on the students' reading skills in Arabic subject. Furthermore, the test results of the paired sample t-test show a sig (2-tailed) value of 0.000 less than 0.025. It means that after implementing MTBMQ, students' score has increased. The result of the N-Gain test, namely 0.65, also shows that MTBMQ is efficient to be implemented to improve students’ reading skills, especially when the material is in the moderate category. The results of the Likert Scale questionnaire show that the main hindrances in implementing the MTBMQ are that students experience problems when logging into the Quizizz web and submitting answers, having difficulty finding the meaning of a word in the dictionary, and a lack of interest in learning to read.Meningkatkan keterampilan membaca dengan model Tyler berbantuan media QuizizzBerdasarkan hasil studi dokumen, rerata hasil belajar siswa kelas V Madrasah Diniyah Al-Fadlilah pada mata pelajaran bahasa Arab masih di bawah KKM. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh penerapan Model Tyler berbantuan media Quizizz (MTBMQ) terhadap hasil belajar siswa pada keterampilan membaca bahasa Arab serta untuk mengetahui kendala dan solusi penerapan MTBMQ. Penelitian ini menggunakan rancangan one group pretest posttest design. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes pilihan ganda sebanyak sepuluh butir soal dan angket Skala Likert semi terbuka. Karena data pada penelitian ini berdistribusi normal, peneliti menggunakan uji statistik parametrik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan ini memberikan pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar siswa pada keterampilan membaca bahasa Arab. Hasil uji paired sample t-test memliki nilai sig (2-tailed) sebesar 0,000 kurang dari 0,025 yang berarti hasil belajar siswa sesudah diberi perlakuan dengan penerapan MTBMQ mengalami peningkatan. Selain itu, hasil uji N-Gain sebesar 0,65 menunjukkan bahwa penerapan MTBMQ cukup efektif dalam pembelajaran membaca dengan kategori sedang. Hasil angket Skala Likert menunjukkan bahwa kendala utama dalam penerapan MTBMQ ini ialah siswa mengalami kendala ketika log in ke dalam web Quizizz serta submit jawaban, mengalami kesulitan mencari makna sebuah kata dalam kamus, dan kurangnya minat belajar membaca.
Copyrights © 2023