JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA)
Vol 1, No 1 (2017): Juni 2017

PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA BERBASIS GUIDED DISCOVERY UNTUK MENUNTASKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM PEREDARAN DARAH MANUSIA

Rosdiana Rosdiana (Unknown)
Raharjo Raharjo (Unknown)
Sifak Indana (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Jan 2018

Abstract

Abstact. This research aims was to produce a decent learning device IPA (valid, practical, and effective) to complete the learning outcomes in human circulatory system material. To achieve these objectives, the authors developed a learning device that consists of a syllabus, lesson plans, worksheet, Instructional Materials for Students and Student Assessment Instrument using 4-D model of development.This learning device validated and revised before it tested on twenty five students of eight grader of SMP Negeri 2 Losari Brebes with one group pretest-posttest design. In analyzing data, this study used observation, test, and questionnaire. The technique of analyzing data used descriptive qualitative and quantitative design. The result of the study showed that first, the learning device was valid. Second, teaching and learning activity done well. Third, learning outcome was 100% complete. Fourth, students gave positive response with excellent category. Based on the findings, it could be concluded that the learning device for science subject with guided discovery based had been valid, practical, and effective it could be used to complete the learning outcomes of students.Keywords: development of learning device, guided discovery, human circulatory system, completing the learning outcomes. Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran IPA yang layak (valid, praktis, dan efektif) untuk menuntaskan hasil belajar siswa pada materi sistem peredaran darah manusia. Untuk mencapai tujuan tersebut, penulis mengembangkan perangkat pembelajaran yang terdiri atas Silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Lembar Kegiatan Siswa, Bahan Ajar Siswa dan Instrumen Penilaian Siswa dengan menggunakan model pengembangan 4-D. Perangkat hasil pengembangan yang telah divalidasi dan direvisi, kemudian diujicobakan pada 25 orang siswa Kelas VIII H SMPN 2 Losari Brebes dengan menggunakan rancangan One Group Pretest-Postest. Pengumpulan data menggunakan validasi, observasi, tes dan angket respon siswa. Teknik analisis data menggunakan deskripsi kualitatif dan kuantitatif. Hasil analisis data penelitian menunjukkan bahwa: (1) Perangkat yang dikembangkan valid; (2) Pembelajaran terlaksana dengan kategori baik; (3) Hasil belajar menunjukkan 100% tuntas, (4) Siswa memberikan respon positif dengan kategori sangat baik terhadap pembelajaran. Berdasarkan hasil penelitian di atas, dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran IPA berbasis guided discovery yang telah dikembangkan valid, praktis, dan efektif sehingga layak digunakan untuk menuntaskan hasil belajar siswa.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

JIPI

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemistry Education Environmental Science Physics

Description

JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA) aims to serve original articles on the latest issues and trends in high-quality research focused on technology-integrated science and/or science learning (chemistry, biology, physics, and environment). Technology integration includes learning media, curriculum, ...