Journal of Language Education
Vol. 1 No. 3 (2023): September

Analisis Penerapan Tes UKBI Terhadap Kemampuan Mahasiswa Menulis Proposal Penelitian dan Proposal Kegiatan

Rahel Veronika (Universitas Negeri Medan)
Fitriani Lubis (Universitas Negeri Medan)
Nurlia Aprianti (Universitas Negeri Medan)
Daniel Sanggam (Universitas Negeri Medan)
Dafa Ariza (Universitas Negeri Medan)
Dwi Nabila (Universitas Negeri Medan)



Article Info

Publish Date
13 Sep 2023

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk memahami bagaimana kemampuan mahasiswa dalam menulis proposal penelitian dan proposal kegiatan yang baik dan berkualitas. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif. Metode pengumpulan data yang digunakan untuk penelitian ini adalah pembagian kuesioner kepada Mahasiswa di berbagai Univesitas di Indonesia dengan populasi terdiri dari 23 Responden serta dengan melakukan penelusuran ilmiah dengan studi kepustakaan. Tes UKBI menjadi sarana objektif untuk mengevaluasi tingkat penguasaan bahasa, termasuk aspek ejaan dan tata bahasa. Partisipasi dalam Tes UKBI ini dapat memberikan umpan balik yang berharga kepada para mahasiswa mengenai sejauh mana kemampuan mereka sesuai dengan standar bahasa Indonesia yang berlaku. Kata Kunci: Tes UKBI, Proposal, Responden This research was conducted to understand how students' ability to write good and quality research proposals and activity proposals. The data analysis technique used is descriptive analysis technique. The data collection method used for this research is the distribution of questionnaires to students at various universities in Indonesia with a population of 23 respondents and by conducting scientific searches with literature studies. The UKBI test is an objective means of evaluating the level of language mastery, including aspects of spelling and grammar. Participation in the UKBI Test can provide valuable feedback to students on the extent to which their abilities are in accordance with the prevailing Indonesian language standards. Keywords:UKBI Test, Proposal, Respondents

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jole

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Focus Journal of Language Education, Language Teaching, Litterature and Applied Linguistics focuses on research related to English Language Pedagogy, TEFL English Teaching, English for Specific Purposes (ESP), ELT Materials Development and Evaluation, English Language Testing and Assessment, ...