IDEA: Jurnal Seni Pertunjukan
Vol 17, No 1 (2023): Vol 17, No 1 (2023)

Keroncong “In Nine”: Integrasi Sistem Serial pada Sistem Tonal Keroncong

Rifal Taufani (Program Studi Penciptaan Musik, Fakultas Seni Pertunjukan, Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Ovan Bagus Jatmika (Program Studi Penciptaan Musik, Fakultas Seni Pertunjukan, Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Kardi Laksono (Program Studi Penciptaan Musik, Fakultas Seni Pertunjukan, Institut Seni Indonesia Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
21 Jan 2023

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini bertujuan menerapkan prosedur serial dua belas nada dari Arnold Schonberg pada gaya musik tonal dalam idiom keroncong. Langkah yang dilakukan adalah dengan menciptakan karya komposisi berjudul “In Nine”. Tujuan dari penciptaan karya ini untuk mengetahui apakah kesan keroncong tetap terjaga meskipun melodi disusun dari prosedur dua belas nada dengan tidak menghilangkan tonalitas keroncong itu sendiri. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan prosedur serial dua belas nada bisa dilakukan pada musik keroncong tanpa mengilangkan kesan idiom dasarnya.Kata Kunci: Keroncong; Musik Serial; Atonal; TonalKeroncong “In Nine”: Serial System Integration on the Keroncong Tonal SystemABSTRACTThis study aims to apply Arnold Schonberg's twelve-tone serial procedure to tonal musical styles in keroncong idioms. The step taken is to create a composition entitled “In Nine”. The purpose of creating this work is to find out whether the impression of keroncong is maintained even though the melody is composed of a twelve-tone procedure without eliminating the tonality of the keroncong itself. The results show that the application of the twelve tone serial procedure can be performed on keroncong music without losing the impression of the basic idiom.Keyword: Keroncong; Serial Musik; Atonality; Tonality

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

IDEA

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Other

Description

IDEA draws its contributions from academics and practitioner-researchers at the interface of the performing arts. It acts as a forum for critical study, innovative practice, and creative pedagogy, addressing themes that may be domain-specific (e.g., dance, music, theatre, puppets, karawitan, ...