Proceedings Series of Educational Studies
2023: Prosiding Seminar Nasional Peran Manajemen Pendidikan untuk Menyiapkan Sekolah Unggul Era Lear

Pelaksanaan Supervisi Klinis Sebagai Upaya Peningkatkan Kualitas Guru di Sekolah Dasar

Luthfia Amanda Sari (Universitas Negeri Malang)
Ibrahim Bafadal (Universitas Negeri Malang)
Ahmad Nurabadi (Universitas Negeri Malang)
Arumia Fairuz Husna (Universitas Negeri Malang)
Indra Lesmana (Universitas Negeri Malang)
Firda Fitrotul Unsa (Universitas Negeri Malang)
Ahmad Furqon Akhbar (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
27 May 2023

Abstract

Abstract: This research was conducted to determine the results of the implementation of clinical supervision in improving the quality of teaching teachers to students. This research was conducted by identifying problems and obstacles faced by teachers during teaching and learning activities, then the principal provided assistance to teachers with a clinical supervision approach. This research was conducted using a literature study method. The problem of teacher professionalism in teaching can be carried out by coaching with the clinical supervision method by the supervisor. Clinical supervision is carried out by observing the learning process by the teacher directly and then discussing the resolution of teaching problems. This study uses a literature study method which then obtains literacy data in the form of factors that affect teacher performance and the clinical supervision process. By reviewing several studies on clinical supervision, it can be seen that the provision of clinical supervision to overcome the obstacles and problems of teachers in teaching is carried out through 3 stages, namely the meeting stage, the observation stage and the feedback stage. By providing feedback by the principal to the teacher in the form of directions and possible solutions, the quality of teacher teaching can increase.Keywords: clinicalisupervision, teacher quality, elementary schoolAbstrak: Penelitian ini dilakukan guna mengetahui hasil pelaksanaan supervisi klinis dalam meningkatkan kualitas mengajar guru terhadap peserta didik. penelitian ini dilakukan dengan mengidentifikasi masalah dan kendala yang dihadapi oleh guru selama kegiatan belajar mengajar, kemudian kepala sekolah memberikan bantuan kepada guru dengan pendekatan supervisi klinis. Penelitian ini dilakukan dengan metode studi literatur. permasalahan profesionalisme guru dalam mengajar dapat dilakukan pembinaan dengan metode supervisi klinis oleh supervisor. Supervisi klinis dilakukan dengan mengobservasi proses pembelajaran oleh guru secara langsung kemudian mendiskusikan penyelesaian masalah pengajarannya. Kajian ini menggunakan metode studi literatur yang selanjutnya didapat data literasi berupa faktor yang mempengaruhi kinerja guru serta proses supervisi klinis. dengan mengkaji beberapa penelitian mengenai Supervisi klinis, dapat diketahui bahwa pemberian supervisi klinis untuk mengatasi kendala dan masalah guru dalam mengajar dilakukan melalui 3 tahapan yakni tahap pertemuan, tahap observasi dan tahap balikan. Dengan memberikan umpan balik oleh kepala sekolah kepada guru berupa arahan dan solusi yang mungkin dapat ditempuh, maka kualitas mengajar guru dapat meningkat.Kata kunci: supervisi klinis, kualitas guru, sekolah dasar

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

pses

Publisher

Subject

Education

Description

The proceedings series Proceedings of Educational Study Seriesaims to publish proceedings from conferences on the theories and methods in fields of ...