Buletin Konseling Inovatif
Vol. 3 No. 1 (2023)

Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP

Andika Yuda Wardana (Universitas Negeri Malang)
Diniy Hidayatur Rahman (Universitas Negeri Malang)
Widya Multisari (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
12 Feb 2023

Abstract

Abstract: This study examines the effect of the solution focused brief group counseling approach on academic procrastination. This quantitative research using quasi-experimental research design. The research design used was a pretest-posttest with a control group design. The research population is all public junior high school 6 Malang eighth-grade students in the 2021/2022 academic year. The research sample was obtained through a purposive sampling of 8 students and divided into experimental and control groups. The research instrument used is the Academic Procrastination Scale. Data analysis was used to test the differences in academic procrastination before and after being given short, solution-focused counseling, namely the Mann-Whitney Test. The results of the data analysis show that the significance value is 0.02 less than 0.05, meaning that the research hypothesis is accepted. So short group counseling focused on solutions significantly reduces academic procrastination in eighth-grade students. The results of the research can be used as an alternative to help solve student problems in counseling services, especially related to reducing academic procrastination. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh pendekatan konseling kelompok ringkas berfokus solusi terhadap prokrastinasi akademik. Penelitian ini termasuk penelitian kuantitatif dengan desain penelitian quasi experiment. Rancangan penelitian yang digunakan adalah pretest-posttest with control group design. Populasi penelitian seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 6 Malang pada tahun ajaran 2021/2022. Sampel penelitian diperoleh melalui teknik purposive sampling yang terdiri dari 8 siswa dan dibagi ke dalam kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen penelitian yang digunakan adalah skala prokrastinasi akademik. Analisis data yang digunakan untuk menguji perbedaan prokrastinasi akademik sebelum dan sesudah diberikan konseling ringkas berfokus solusi yaitu Mann-Whitney Test. Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai signifikansi 0,02 kurang dari 0,05, artinya hipotesis penelitian diterima. Maka dapat disimpulkan bahwa konseling kelompok ringkas berfokus solusi berpengaruh secara signifikan untuk menurunkan prokrastinasi akademik siswa kelas VII SMP Negeri 6 Malang. Hasil penelitian dapat dimanfaatkan sebagai alternatif bantuan penyelesaian masalah siswa dalam layanan konseling khususnya terkait reduksi prokrastinasi akademik.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on guidance and counselling, special education, multicultural studies, trauma healing, mental health studies, clinical psychology, and career development in educational ...