The issue of bullying among students necessitates serious attention due to its potential psychological consequences, such as trauma and even depression. Implementing strategies to enhance students' resilience through guidance and counseling services is crucial for mitigating the psychological impacts of bullying. This study aims to explore the implementation of guidance and counseling services that can effectively improve the resilience of students who have been victims of bullying. The research methodology employed is a literature review, analyzing journals available on Google Scholar and Publish or Perish from the years 2017 to 2024. The keywords used to gather information include "student resilience, bullying, guidance and counseling”. The findings of this research identify guidance and counseling services that can serve as references for enhancing the resilience of students affected by the negative consequences of bullying. These findings make a significant contribution to the development of various strategies to assist students in overcoming psychological impacts and bolstering their resilience against the pressures resulting from bullying._____________________________________________________________________Kasus bullying di kalangan siswa memerlukan perhatian serius karena dapat berdampak pada kondisi psikologis seperti trauma bahkan depresi. Strategi untuk meningkatkan kemampuan resiliensi siswa melalui layanan bimbingan dan konseling merupakan hal yang penting dalam mengatasi dampak psikologis akibat bullying. Penelitian ini bertujuan untuk menggali implementasi layanan bimbingan dan konseling yang dapat efektif meningkatkan kemampuan resiliensi siswa yang menjadi korban bullying. Metode penelitian yang digunakan adalah literature review, dengan meneliti jurnal-jurnal yang terdapat di Google Scholar dan Pusblish or Perish antara tahun 2017-2024. Kata kunci yang digunakan untuk mengeksplorasi informasi yaitu "resiliensi siswa, bullying, bimbingan dan konseling”. Hasil penelitian ini ditemukan layanan bimbingan dan konseling yang dapat digunakan sebagai referensi untuk meningkatkan resiliensi siswa yang mengalami dampak negatif akibat bullying. Temuan ini memberikan kontribusi penting dalam merancang berbagai strategi untuk membantu siswa mengatasi dampak psikologis dan meningkatkan resiliensi siswa terhadap tekanan yang dialami akibat bullying.
Copyrights © 2024