Litera : Jurnal Bahasa dan Sastra
Vol. 8 No. 1 (2022): LITERA : Jurnal Litera Bahasa Dan Sastra

INTRODUCING NEW ASPECTS OF BEAUTY TO GENERATION Z WOMEN: CASE STUDY OF WARDAH BEAUTY PRODUCTS VISUAL ADVERTISING

AA, 1Khoirus Sa adah (Unknown)
Agristi, Elfrida Diva (Unknown)
Nisa, Mir Atun (Unknown)
Susanto, Putu Chris (Unknown)
Dewi, Putu Chrisma (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Mar 2022

Abstract

ABSTRACTVisual advertising in the form of video commercials is one of the most influential means of promotion,because its reach is very broad. Many product advertisers want to convey a message to their viewers tobe the center of attention, one of which is Wardah beauty products. A product that uses the "halal" labeland often includes religious elements such as Muslim models. Wardah cosmetic products try to conveya message to viewers about beauty through Wardah advertisement that women can have an impact andbenefit in all aspects of life ranging from the environment, social, to others, even the world. This articlediscusses the effects of visual advertising from the Wardah brand of cosmetic products on Indonesianwomen, particularly Generation Z women. The study used a descriptive qualitative approach by usingvisual analysis on the video advertising and interviewing targeted participants from five IndonesianGeneration Z women and then comparing, combining, conceptualizing and drawing conclusions fromthe interview results using SWOT analysis approach. The study found that Wardah “Beauty MovesYou” advertising campaign introduced new aspects of beauty for women that put forward the values ofprogressive, modern, modesty, courage, and usefulness—which are found to be favorable from theperspectives of the study’s Generation Z women participants.Keywords: visual advertising, beauty product, visual analysis, Generation Z, Indonesian womenABSTRAKIklan visual adalah bentuk promosi berbentuk video yang merupakan salah satu upaya pemasaran yangberpengaruh karena dapat menjangkau pangsa pasar yang luas. Banyak upaya pemasaran dilakukanuntuk menyampaikan pesan kepada para penonton untuk menarik perhatian, salah satunya adalahvideo promosi oleh produk kecantikan Wardah. Lini produk ini merupakan produk berlabel “halal”yang mengikutsertakan elemen religious seperti model Mulsimah yang berhijab. Produk kosmetikmerek Wardah melalui kampanye “Beauty Moves You” berupaya menyampaikan pesan pemasaranbahwa perempuan dapat memberi dampak bermakna dalam berbagai aspek kehidupan, baik dari sisibisnis, sosial kemasyarakatan, lingkungan, dan sebagainya. Artikel ini mengeksplorasi dampak iklanvisual produk kosmetik merek Wardah terhadap perempuan Indonesia, khususnya Generasi Z.Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis visual dan teknik wawancaraterhadap lima perempuan Indonesia dari Generasi Z, kemudian membandingkan, mengkombinasikan,mengkonsep, dan menyimpulkan hasil wawancara tersebut dengan pendekatan analisis SWOT.Penelitian ini menemukan bahwa kampanye visual Wardah “Beauty Moves You” memperkenalkanaspek baru terkait kecantikan perempuan yang mengedepankan nilai progresif, modern,kesederhanaan, keberanian, dan kebermanfaatan—yang dinilai positif oleh perempuan generasi Z.Kata kunci: iklan visual, produk kecantikan, analisis visual, Generasi Z, perempuan Indonesia

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

litera

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Jurnal ini menyajikan hasil-hasil penelitian dan hasil pemikiran yang berada pada ranah bahasa dan sastra. Kajian-kajian ilmiah terdiri atas delapan artikel yang menerapkan teori mikro dan makro linguistik untuk membedah fenomena kebahasaan yang ada pada masyarakat. Peran bahasa dan sastra sangat ...