One of the fundamental skills that students need to have in order to understand mathematics completely and deeply is the ability to understand mathematical concepts. Planning, action, observation and reflection are the four stages of this research which is a type of classroom action research (PTK). This research uses the Discovery Learning learning model on trigonometry material to improve students' understanding of mathematical concepts. The population of this research was students of class X IPS 4 MAN Batu City, totaling 36 students. Research methods for collecting data include observation and learning achievement tests each cycle. The findings of this research indicate that the Discovery Learning learning model can help students better understand mathematical ideas. This conclusion was obtained using data on the average posttest score of students' mathematical conceptual knowledge which fell by 6.7 points along with an increase in completeness from cycle I to cycle II by 56.3% to 63.8%. Based on the results of this research, teachers can help their students understand mathematical concepts, especially those related to trigonometry, by changing the discovery learning paradigm. Keywords: Discovery learning, understanding mathematical concepts, trigonometry ABSTRAK Salah satu keterampilan mendasar yang perlu dimiliki siswa agar dapat memahami matematika secara utuh dan mendalam adalah kemampuan memahami konsep matematika. Perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi merupakan empat tahapan penelitian ini yang merupakan jenis penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini menggunakan model pembelajaran Discovery Learning pada materi trigonometri untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X IPS 4 MAN Kota Batu yang berjumlah 36 siswa. Metode penelitian untuk mengumpulkan data meliputi observasi dan tes prestasi belajar setiap siklus. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa model pembelajaran Discovery Learning dapat membantu siswa lebih memahami ide matematika. Kesimpulan ini diperoleh dengan menggunakan data rata-rata skor posttest pengetahuan konseptual matematika siswa yang turun sebesar 6,7 poin seiring dengan peningkatan ketuntasan dari siklus I ke siklus II sebesar 56,3% menjadi 63,8%. Berdasarkan hasil penelitian ini, guru dapat membantu siswanya memahami konsep matematika, khususnya yang berkaitan dengan trigonometri, dengan mengganti paradigma pembelajaran penemuan. Kata-Kata Kunci: Discovery learning, pemahaman konsep matematika, trigonometri
Copyrights © 2024