Sublim: Jurnal Pendidikan
Vol 2 No 2 (2023): Sublim: Jurnal Pendidikan

Implementasi Model Pembelajaran Snowball Throwing dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia kelas V SDN 06 Rambang

Nunung Sari Dewi (Universitas PGRI PALEMBANG)
Magdad Hatim (Unknown)
Nyiayu Fahriza Fuadiah (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Oct 2023

Abstract

AbstractThis study aims to determine how the implementation of the snowball throwing learning model in Indonesian language learning to fifth grade students of SD Negeri 06 Rambang for Indonesian language material theme 9 subtheme 3 humans and objects in their environment 3rd learning about advertisements and types of advertisements This research method uses descriptive qualitative research. The descriptive qualitative research method is research that is required to describe an object, phenomenon, or social setting that will be poured into narrative writing. Based on the results of the research conducted, the implementation of the snowball throwing learning model in learning Indonesian language to fifth grade students of SD Negeri 06 Rambang on the material about advertisements and types of advertisements has been very good and effective in its application, as evidenced by students who are enthusiastic in learning, enthusiastic in learning, active in discussions, and easy to understand the material, In the implementation of the snowball throwing learning model is carried out through three processes, namely planning, implementation, and evaluation, and these three processes have been carried out well and effectively and researchers obtained data from the implementation of observations, interviews and documentation.Keywords: Snowball throwing learning model, Indonesian Language and Students Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi model pembelajaran snowball throwing dalam pembelajaran bahasa Indonesia kepada siswa kelas V SD Negeri 06 Rambang untuk materi bahasa Indonesia tema 9 subtema 3 manusia dan benda di lingkungannya pembelajran ke 3 tentang iklan dan jenis-jenis iklanMetode penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. Metode penelitian kualitatif deskriptif adalah penelitian yang diharuskan untuk mendeskripsikan suatu obyek, fenomena, atau setting sosial yang akan dituangkan didalam tulisan yang bersifat naratif.Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah guru kelas V yaitu ibu YL dan siswa kelas VBerdasarkan hasil penelitian yang dilakukan implementasi model pembelajaran snowball throwing dalam pembelajaran Bahasa Indonesia kepada siswa kelas V SD Negeri 06 Rambang pada materi tentang Iklan dan Jenis-Jenis Iklan sudah sangat baik dan efektif dalam penerapannya, dibuktikan dari siswa yang antusias dalam pembelajaran, semangat dalam belajar, aktif dalam diskusi, dan mudah memahami materi pembelajaran, dan dalam belajar siswa sudah memperlihatkan rasa ingin tahu, percaya diri, disiplin dan pedulidalam pengimplementasian model pembelajaran snowball throwing ini dilakukan melalui tiga proses yaitu perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi, dan ketiga proses tersebut telah dilaksanakan dengan baik dan efektif dan peneliti memperoleh data dari pelaksanaan observasi, wawancara dan dokumentasi. Kata Kunci: Model pembelajaran Snowball throwing, Bahasa indonesia dan Siswa

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

Sublim

Publisher

Subject

Education Other

Description

Sublim: Jurnal Filsafat, Pendidikan Seni Budaya dan Pedagogy is a journal containing the results of research/non-research studies related to arts and arts education, including fine arts and performing arts (dance, music, puppetry, and karawitan). ...