Abstract: The aim of this research was to produce an interactive e-module in packaging and product design material at SMK Negeri 1 Guguk class XI Visual Communication Design Skills Program in Creative Project and Entrepreneurship subjects. This research uses the Research and Development method with the development model used in this research being the ADDIE model. The subjects involved in the Creative Project and Entrepreneurship subjects in the 2023/2024 academic year amounted to 29 students and 3 teachers. This research instrument is a validity instrument using a validity questionnaire with 4 validators. The validity assessment includes 3 people as media expert validators and 1 person as material expert validator. Based on the media validity results, validation results were obtained at 84.35% in the "Very Valid" category. Material validity results were obtained at 91.11% in the "Very Valid" category. So it can be concluded that the interactive E-module for creative and entrepreneurship project subjects in terms of validity is "Very Valid". Based on the practicality results, the teacher got a score of 90.27% in the "Very Practical" category and the student's practicality score was 82.31% in the "Very Practical" category. Abstrak: Tujuan penelitian ini dilakukan untuk menghasilkan E-modul Interaktif dalam materi Desain Kemasan dan Produk di SMK Negeri 1 Guguk kelas XI Program Keahlian Desain Komunikasi Visual pada mata pelajaran Project Kreatif dan Kewirausahaan. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini model ADDIE. Subjek terlibat dalam mata pelajaran Project Kreatif dan Kewirausahaan pada tahun ajaran 2023/2024 yang berjumlah 29 orang siswa dan 3 orang guru. Instrumen penelitian ini adalah instrumen validitas menggunakan angket validitas dengan 4 orang validator. Penilaian validitas memuat 3 orang untuk validator ahli media dan 1 orang untuk validator ahli materi. Berdasarkan hasil validitas media didapatkan hasil validasi sebesar 84,35% dengan kategori “Sangat Valid”, Validitas materi didapatkan hasil validasi sebesar 91,11% dengan kategori “Sangat Valid”. Maka dapat disimpulkan E-modul interaktif mata pelajaran project kreatif dan kewirausahaan dilihat dari segi validitas adalah “Sangat Valid”. Berdasarkan hasil praktikalitas guru mendapatkan hasil sebesar 90,27% denghan kategori “Sangat Praktis” dan praktikalitas siswa didapatkan nilai sebesar 82,31% dengan kategori “Sangat Praktis”.
Copyrights © 2024